PÉNTEK ESTI KÍSÉRTETJÁRÁS – MEGJEGYZÉSEK AZ IDENTITÁSPOLITIKÁRÓL (VITAINDÍTÓ)

2025. 10. 13.

 

Megjegyzések az identitáspolitikáról

 

  1. Az „identitáspolitika” fogalmát az amerikai Combahee River Collective, egy fekete nőkből (részben leszbikusokból) álló amerikai baloldali feminista csoport vezette be 1977-ben közzétett kiáltványában. A csoport politikai öndefiníciójáról a kiáltvány egyebek mellett a következőket mondja: „Politikánk legáltalánosabb kinyilvánítása a jelen korszakban az, hogy aktívan elköteleződtünk a faji, szexuális, heteroszexuális és osztályelnyomás elleni harc mellett, és különös feladatunknak tekintjük az integrált elemzés és gyakorlat kimunkálását, amely azon a tényen alapszik, hogy az elnyomás fő rendszerei egymással összefonódnak. Ezen elnyomások szintézise alkotja a mi életkörülményeinket. (…) Felismerjük, hogy minden elnyomott nép felszabadítása megköveteli a kapitalizmus és az imperializmus, valamint a patriarchátus politikai-gazdasági rendszereinek lerombolását. Szocialisták vagyunk, minthogy úgy véljük, hogy a munkát a munkát végzők és a termékeket létrehozók kollektív javára kell megszervezni, nem pedig a főnökök nyeresége érdekében. Az anyagi javakat egyenlően kell elosztani azok között, akik ezeket a javakat létrehozzák. Arról azonban nem vagyunk meggyőződve, hogy felszabadulásunkat szavatolhatná egy olyan szocialista forradalom, amely ugyanakkor nem feminista és antirasszista forradalom is.”

 

  1. Tegyük egyelőre félre azt a kérdést, hogyan ítéljük meg a Combahee River Collective szocializmus-képét, és koncentráljunk arra kérdésre, amely a vitaest témája szempontjából központi jelentőségű: az „elnyomott kisebbségek” mozgalmai és a munkásmozgalom közötti viszony problémájára. Az „identitáspolitikát” gyakran tálalják úgy, mint a túlságosan „szűk”, csupán a tőke-munka antagonizmusát szem előtt tartó – marxi és nem marxi – társadalomkritikák horizontjának kiszélesítését abból a célból, hogy utóbbi magába foglalja mindazoknak az „elnyomó struktúráknak” a bírálatát, amelyek a polgári társadalomban jelen vannak: férfidominancia a családban, a fehérek dominanciája a színesbőrűek felett, a nem-heteroszexuális viszonyok hátrányos megkülönböztetése a jogrendben stb. A tradicionális munkásmozgalomról pedig gyakran állítják, hogy alapvetően férficentrikus volt, a társadalom elnyomott kisebbségeinek kérdéskörét pedig jobb esetben közönnyel szemlélte, rosszabb esetben pedig osztozott a többség előítéleteiben.

 

  1. A hagyományos munkásmozgalom „korlátoltsága” bizonyára számos példával alátámasztható. Ez azonban nem perdöntő, ugyanis az ellenkezője mellett éppúgy lehet bizonyítékokat felhozni. Maradva az USA-nál: Tény, hogy a XX. század eleji amerikai reformista szakszervezeti mozgalom (American Federation of Labor) elzárkózott a színesbőrűek és a nők szervezésétől (ha szavakban nem is, ténylegesen akadályozta ezeket). Az ázsiai bevándorlókkal szemben kifejezetten rasszista álláspontot képviselt. Ám ugyanebben az időszakban a radikális Industrial Workers of the World rendkívül aktív volt a bevándorló, színesbőrű és nőnemű munkások osztályharcának szervezése terén. Vezető militánsai között számos nőt találunk: Elizabeth Gurley Flinnt, „Mother Jones”-ot, az oroszországi zsidó bevándorló Matilda Robbinst, a színesbőrű Lucy Parsonst és másokat. A korszak radikális amerikai munkásmozgalmának kiemelkedő nőalakjai közé tartozott a szintén oroszországi zsidó származású Emma Goldman és a leszbikus Marie Equi is. Ezek a militánsok nem pusztán nem diszkrimináltak (pozitívan vagy negatívan) a munkások között azok neme, származása vagy bőrszíne szerint, de felismerték azokat a specifikus problémákat is, amelyekkel a munkások egyik vagy másik csoportja szembesült.

 

  1. Az „elnyomott kisebbségek” problémáját nem kellett a XX. század végén felfedezni, mert ezt a problémát az állítólag „szűklátókörű” hagyományos munkásmozgalom radikális szárnya már régen felismerte. Ami megváltozott, az a probléma elhelyezése a társadalomkritika egészében, és ezzel szoros összefüggésben: megoldásának módja és eszközei. Az IWW és a hasonló osztályharcos szervezetek számára az átfogó, lényegi probléma maga a tőkés termelési mód volt. Számukra a társadalmi forradalom célja nem „a javak egyenlő elosztása” volt, hanem a termelőeszközök magántulajdonának megszüntetése, amelynek révén a kizsákmányolás leküzdhető. Ezáltal történik meg a társadalmi hierarchiák és alá-fölérendeltségi viszonyok felszámolása. A termelőeszközök társadalmasítását, a társadalom nevében és számára való kisajátítását azok a tömegek hajthatják végre, amelyek ebben érdekeltek – ezért a fehérbőrű munkás éppúgy rászorul a feketebőrűre, ahogy a feketebőrű a fehérbőrűre, a férfi a nőre éppúgy, mint a nő a férfira stb. A radikális munkásmozgalom számára a forradalomhoz a munkások egyesülésén át vezet az út (lásd a Kommunista Kiáltvány híres zárómondatát), nem azért, mert a kisebbségekkel szembeni tolerancia olyan szép és felvilágosult gondolat, hanem azért, mert a munkások kollektív fellépése nélkül a tőke uralmát nem lehet megdönteni.

 

  1. A Combahee River Collective nem a tőke kreálmánya volt. Nem, ezt a csoportot – és számos más hasonló szervezetet – a saját emancipációjukért küzdeni akaró munkások/munkásnők (illetve általában: proletarizált, életfeltételeik fölötti ellenőrzéstől megfosztott emberek) hozták létre, akik az „identitáspolitikát” látták járható útnak ahhoz, hogy társadalmi-politikai hatóerőhöz jussanak. Semmi okunk rá, hogy emancipatorikus szándékaikban kételkedjünk. De ettől még nem kell elfogadnunk sem az általuk képviselt társadalomkritikát, sem az arra épülő politikai stratégiát. Kritikájukban a tőkeviszony bírálata immár nem az átfogó mozzanat, hanem pusztán egy a sorban a rasszimus, szexizmus, patriarchátus mellett. Stratégiájukban ennek megfelelően egymás mellett, egyazon szinten szerepel az antikapitalizmus, az antirasszizmus és a feminizmus. Honnan ered ez az ideológiai eltolódás? Nem gondoljuk, hogy ennek személyes okai lennének. Az ideológia megváltozását azok az anyagi változások idézték elő, amelyek magában a társadalomban mentek végbe.

 

  1. A XX. század második felében a szovjet-amerikai hidegháború, a „fogyasztói társadalom” és a „jóléti állam” a forradalmi munkásmozgalom szinte teljes felszámolásához vezetett mind a keleti, mind a nyugati blokkban. A reformista munkásmozgalom részleges sikerei (a munkások anyagi életfeltételeinek javulása és létbiztonságának növekedése), illetve a szovjet és kelet-európai „létező szocializmus” kevéssé vonzó valósága együttesen súlyosabb csapást mérték a munkásmozgalom radikális szárnyára, mint a megelőző korszak nyílt repressziói. A radikális tömegszervezetek helyén csupán aprócska csoportok törmeléke maradt. A politikai eljelentéktelenedés pedig a világnézet terén sem maradhatott hatás nélkül: az átfogó perspektíva eltűnt, a kritika éppúgy fragmentálódott, mint annak hordozói.

 

  1. A XX. század utolsó évtizedeiben elkezdődött változások – a keleti blokk összeomlása, a nyugati dezindusztrializáció, a szociális állam leépítése, a bérmunka „prekarizálódása” – fokozatosan felszámolják a tőke és a reformista munkásmozgalom közötti osztálykompromisszum alapjait. Különös módon azonban ez mindmáig nem a forradalmi munkásmozgalom újjászületéséhez vezetett, hanem sokkal inkább ahhoz, hogy még a reformista szervezetek is széthullanak és erejüket vesztik. Ebben egyebek mellett az is szerepet játszik, hogy a tőke eredményesen hasznosítja azokat az ideológiai formákat, amelyekben a munkásosztály fragmentáltsága, atomizációja kifejeződést nyert. Ezek a formák jól kooptálhatók a tőke új eszmei arzenáljába, mert éppen azokat a széthúzó tendenciákat szentesítik, amelyre a tőkének a dominanciához szüksége van. Az egyik ilyen forma az identitáspolitika.

 

  1. A sikeres felhasználás érdekében persze az ideológiákat alá kell vetni bizonyos korrekcióknak. Ki kell lúgozni a bennük még meglévő felforgató, rendszerellenes mozzanatokat. Látszólag paradox módon retorikailag nem feltétlenül száműzik a kezelésbe vett ideológiákból az „antikapitalizmust”. Enélkül ugyanis az ideológia nem tölthetné be a neki szánt funkciót: hogy hatástalanítsa a rendszerre potenciálisan veszélyes csoportokat, hogy ellehetetlenítse egy radikális és tömeges munkásmozgalom kialakulását. A tőkés „agytrösztök” által alaposan megdolgozott identitáspolitika új kiadása ezért akár minden korábbi kritikánál radikálisabbnak kíván mutatkozni: állandóan hangsúlyozza, hogy szemben áll mindenfajta „elnyomással”, mindenfajta „hierarchiával”, mindenfajta „privilégiummal”. (Az „elnyomásellenesség” különös módon remekül megfér a nyelvi cenzúrával és az előírt „politikai korretségtől” eltérők stigmatizálásával.) Minthogy szinte mindenki „privilegizált” valamilyen téren, más téren pedig „elnyomott”, ezért a tőkés rendszer elleni kollektív fellépés helyébe a munkásosztályt alkotó egyének, csoportok, rétegek közötti feszültségek kiéleződése lép. A „fehérbőrű” munkás előnyben van a „színesbőrűvel” szemben, a férfi a nővel szemben, a tanult a képzetlennel szemben stb. Innen nézve a főnök és az alkalmazott ellentéte is csupán egynek tűnik ebben a sorban.

 

  1. A munkások napról napra szembesülnek azzal, hogy a tőkéssel szembeni antagonizmusuk valahogy mégiscsak más természetű, mint a munkások különféle csoportjai közötti feszültségek, és hogy a puszta önvédelemhez is kollektív fellépésre, valamiféle egységre van szükség. Az identitáspolitika válasza erre az úgynevezett „szivárványkoalíció”, a látszategység, azaz a közös fellépésnek egy olyan formája, amelyben a résztvevők közötti eszmei elkülönülés és lappangó szembenállás fennmarad, és amely éppen ezért remekül irányítható és kontrollálható felülről, a vezérkar politikai céljainak megfelelően.

 

  1. Minthogy az identitáspolitika nem ad valódi választ a munkásokat mint munkásokat foglalkoztató egzisztenciális problémákra, ugyanakkor pszichológiai nyomás alá helyezi őket mint ilyen vagy olyan módon „privilegizáltakat” (például mert „férfi”, „fehér” vagy „heteroszexuális”), ezért a munkások egy része a kifejezetten reakciós ideológiák felé fordul. Az „identitáspolitika” híveinek felfogásában ez annyit tesz: lám csak lám, a hímsoviniszta, rasszista, homofób fehér munkások a maguk neme, rassza, szexuális orientációja által biztosított előnyöket választják a szolidaritás helyett. A reakciós ideológiák munkások közötti térnyerésében azonban sokkal inkább az fejeződik ki – negatív formában –, hogy ezek a munkások ösztönösen felismerték, illetve megtapasztalták: az állítólag őket képviselő, „progresszív” mozgalmak és ezek vezérkara ténylegesen a tőke oldalán és velük szemben áll. A tőke „progresszív” szárnyának lelepleződéséből azonban a tőke reakciós szárnya húz hasznot.

 

  1. A munkásosztály tömegeinek beállása a tőke szélsőjobboldala mögé: ebben mindennél jobban kifejeződik az állítólag „progresszív” kortárs ideológiák, köztük az identitáspolitika teljes alkalmatlansága arra, hogy a kapitalizmus elleni harc eszmei kifejeződései és orientálói legyenek. Itt a gyakorlatban mutatkozik meg, mire is jók ezek az ideológiák: a bérmunkások atomizált állapotának fenntartására és elmélyítésére, a radikális mozgalmak megbénítására és leszerelésére. Aki a forradalmi mozgalom újjáépítésén akar munkálkodni, annak eszmei téren első feladatai közé tartozik, hogy lerázza magáról az identitáspolitika és a hasonló pszeudo-radikális, polgári-liberális ideológiák koloncát.