2023. 02. 16.
TÜTŐ LÁSZLÓ – EGY RADIKÁLIS SZOCIÁLDEMOKRATA. ADALÉKOK JUSTUS PÁL GONDOKODÓI PORTRÉJÁHOZ
TÜTŐ LÁSZLÓ – EGY RADIKÁLIS SZOCIÁLDEMOKRATA. ADALÉKOK JUSTUS PÁL GONDOKODÓI PORTRÉJÁHOZ
Justus Pál, némileg elfelejtett baloldali szociáldemokrata vezető portréját idézi fel a szerző. Justus, akit Rákosiék életfogytiglanra ítéltek, több kérdésben balról – egy következetes, marxista szocializmus érvei felől – bírálta az MKP korabeli politikáját. Justus fő elvi nézeteinek bemutatásával ez az írás is arra figyelmeztet, hogy a szociáldemokrácia nemcsak a szociáldemokrata jobboldalt, a marxi koncepciók revízióját, de – egy jelentős irányzatában – épp e koncepciók következetes képviseletét is magában foglalja. Justus egyik aktuális üzenete az, hogy a “demokrácia” nem egyetlen eszmény: a polgári és a szocialista demokrácia-felfogás két, egymással konkurens koncepciót képvisel.
A koalíciós korszak politikai palettájának szociáldemokrata-kommunista baloldalán igen különböző elképzeléstípusok mutathatók ki. A szociáldemokrácia radikális szárnya egy markáns végcél-stratégiával dolgozott. Közvetlen feladatnak tekintette a szocializmusba való átmenet (a politikai átmeneti időszak) megkezdését, a napi döntésekben azon alternatívák előnyben részesítését, amelyek direkt módon összekapcsolhatók a szocialista társadalom távlataival. E logika szerint az aktuális teendők elvégzését és a szocializmus előfeltételeinek megteremtését egyidejűleg, ugyanabban a korszakban kell biztosítani. A vázolt elképzelés egyrészt Rosa Luxemburg, másrészt Lenin elméletére támaszkodik. Rosa Luxemburgéra, amennyiben a jelenben hozott intézkedéseket a szándékolt jövő (a végcél) által kívánja totalizálni. Leninére pedig azért, mert a hatalom megragadását nem teszi függővé a szocializmus összes előfeltételének meglététől: az új társadalomhoz szükséges tárgyi-technikai és emberi (kulturális, önkormányzati) feltételek kialakítását a – több szakaszból álló – politikai átmeneti periódus feladatává nyilvánítja.
A baloldali szociáldemokrácia elképzeléseivel számos kérdésben alapvető hasonlóságot mutat az a népfront-stratégia, amelynek legkövetkezetesebb képviselője Lukács György. Eszerint is a szocialista rendszer megteremtése a végső cél, objektív és szubjektív feltételeinek (így a közvetlen demokráciának) – deklaráltan Leninhez kapcsolódva – szintén egyidejű létrehozására törekszik; ezt azonban a hatalom direkt megragadása, nyílt proletárdiktatúra nélkül tartja realizálandónak. A sztálini gyakorlat tapasztalatainak hatására előnyben részesíti a lassúbb, de szerves utat, a tárgyi és a személyi oldal egyenlőtlen fejlődéséi elkerülő megoldást az embereken való – erőszakos – gyámkodáshoz vezető gyorsított eljárásokkal szemben. Ezért minden fasizmusellenes erő összefogását és a civil társadalom önkormányzati (a közvetlen demokrácia intézményeit kialakító és működtető) szerveződését szorgalmazza.
Az első és a második elképzeléstípus sajátosan ötvöződik az MKP hivatalos (leginkább Rákosi és Révai nevével fémjelezhető) politikájában. E harmadik típus képviselői bizonyos értelemben ugyanoda (a politikai hatalom megragadásához, egyfajta proletárdiktatúrához) akarnak eljutni, ahova a baloldali szociáldemokraták. De – az adott erőviszonyok ismeretében – csak fokozatosan, átmenetileg népfront-taktika alkalmazásának segítségével közelednek céljukhoz, és csak 1948-49-től kezdve hirdetik, hogy a népfront csupán „átmenet, közbeeső lépcsőfok a polgári demokratikus többpártrendszertől a proletárdiktatúra egypártrendszere felé”.1 E politika sajátosságát Rákosi 1948 novemberében a következőképpen határozza meg: „A mi fejlődésünk, ha jól dolgozunk, odamegy, hogy a többi párt mellőlünk lassan elsatnyul. Ezt mi siettethetjük…Lassanként ezeknek a pártoknak el kell halni, vagy legalábbis árnyékéletet élni, szimbolikus pártokká kell lenniük… Szövetségben vagyunk, és ugyanakkor a szövetségesek likvidálására is irányt kell venni. Ez persze nem könnyű. Az ember csinál valamit és annak ellenkezőjét is csinálja”.2 Mindez magyarázza, hogy az MKP vezetőinek érvelésében a népi demokrácia eleinte a polgári demokrácia, később viszont a proletárdiktatúra egy formájaként jelenik meg. Mint Révai megfogalmazza: „A mi népi demokráciánk első szakaszában … azt mondottuk, hogy a népi demokrácia egy plebejus, harcos, következetes, népi válfaja a polgári demokráciának… Helyes volt akkor azt hangsúlyozni, hogy a harc nem szocializmus és polgári magántulajdon körül folyik… Az is helyes volt, hogy … nem azt hangsúlyoztuk, hogy ez az átmenet a szocializmusért való harcba, hanem azt, hogy a nagytőke elleni rendszabályok egyben a kis magántulajdon védelmét is jelentik. A kártyáinkat nem felfedni helyes volt”.3 E népfront-taktika követői elméleti megfontolásoktól kevéssé befolyásoltatva magukat, egy aktuál-politikai pragmatizmus révén jutnak el a tulajdonképpeni célkitűzéshez: a hatalmi monopólium megszerzéséhez és megtartásához. Mivel távlati stratégia nem befolyásolja a szűken prakticista politikát, ezért az nem visz közelebb egy marxi-lenini értelemben vett önkormányzati szocializmus megteremtéséhez. E szocializmus előfeltételeiből – a változó viszonyoknak megfelelően hol erőszakosabb, hol liberálisabb eszközöket igénybe véve – annyit valósít meg, amennyi elengedhetetlenül szükségesnek látszik a kialakult hatalmi struktúra konzerválásához, mindenkori stabilizálásához.
Justus Pál egyik legszínvonalasabb teoretikusa volt azon szociáldemokrata iskolázottságú nemzedéknek, amelynek tevékenysége a két világháború között kezdődött, de teljesen csak a második világháború utáni időszakra ért be.4 Pályaképe röviden: 1924 és 1927 között Bolognában és Párizsban folytat filozófiai tanulmányokat. 1925-ben belép a Szociáldemokrata Pártba. Középiskolai tanárként, illetve tisztviselőként dolgozik, közben verseket és elméleti cikkeket ír. Eleinte a Nagy Lajos által szerkesztett Együttben publikál, majd, ennek megszűnését követően, 1928-ban Kassák lapjához, a Munkához csatlakozik: itt több fordítása, verse és elméleti írása jelenik meg. A marxi gazdaságelméletet tárgyaló tanfolyamot vezet a Munka-körben, ahonnan végül azért válik ki többedmagával, mert (Kassákkal ellentétben) szükségesnek tartja a politikai aktivitás fokozását: a kulturális tevékenység mellett egy, a két munkáspárttól független, forradalmi szocialista mozgalom megteremtését. 1930-ban a Kortárs szerkesztőbizottsági tagja lesz, majd állástalanná válva, külföldre távozik, és 1936-ig főleg Párizsban dolgozik újságíróként. Hazatérése után Mónus Illés bevonja a Szocializmus szerkesztőségi munkájába, 1943-tól az MSzDP értelmiségi csoportjának vezetője. 1944-ben munkaszolgálatosként Borba deportálják, a tábor fölszabadulását követően csatlakozik a jugoszláv partizánokhoz. A világháború alatt könyvet ír a fasizmusról és következményeiről, “A szocializmus útja” címmel. 1945-ben intenzíven bekapcsolódik a politikai életbe: országgyűlési képviselő, pártvezetőségi tag, az agitációs- és propaganda-osztály vezetője lesz. Egyidejűleg jelentős szellemi munkát végez, számos cikket publikál napilapokban, részt vesz a szociáldemokrata pártoktatásban és propagandamunkában. Ismeretterjesztő brosúrákat készít társadalomtudományi kérdésekről, tanulmányokat és könyveket fordít le magyarra, több elméleti művet előszóval lát el. Hozzászól művészeti – esztétikai problémákhoz, méltatásokat ír szociáldemokrata gondolkodók munkásságáról, folyóiratokat ismertet, könyveket recenzál. Fő tevékenysége azonban a Szociáldemokrata Párt társadalomtudományi folyóiratához, a Szocializmushoz kötődik: 1945-ös újraindulásától 1948-as megszűnéséig a szerkesztőbizottság tagjaként gondozza, és tanulmányainak hosszú sorával látja el a lapot. A pártegyesüléskor beválasztják az MDP Központi Vezetőségébe, egyidejűleg a Magyar Rádió alelnöke lesz. 1949 júniusában idegen hatalmak javára elkövetett kémkedés vádjával letartóztatják, és a Rajk-perben életfogytiglani börtönbüntetésre ítélik. 1956-os rehabilitálását követően a Corvina Kiadó felelős szerkesztőjeként dolgozik, 1965-ben bekövetkezett haláláig.
Justus nézetrendszere
Justus társadalomfilozófiai nézetrendszerének kialakulásában Rosa Luxemburg, Szabó Ervin (akit ő Marx és Engels legjobb magyar tanítványának nevezett),5 továbbá Lukács György írásai játszottak meghatározó szerepet; kultúrafölfogása pedig Gramsciéval rokon. Ő maga egyhelyütt Lukács Történelem és osztálytudatát, valamint Korsch Marxismus und Philosophie-ját nevezte meg, mint a marxizmust példamutatóan továbbfejlesztő műveket,6 de szemléletén Lukács 1919-es írásainak közvetlen hatása is kimutatható.7 Teoretikus alapállása leginkább marxizmus-felfogásából és történelemszemléletéből érthető meg. Justus szerint a marxizmus nem tekinthető sem egyszerűen filozófiának, sem közgazdaságtannak, sem a szaktudományok összességének, hanem olyan gyakorlati küzdelem elméletének, amely az emberi életfolyamat piaci gazdálkodás által szétszakított egységét igyekszik helyreállítani. (Vagy mint máshol fogalmaz: a marxizmus a világ megváltoztatásának tudományos terve – a szocialista forradalom tudománya.8 A kapitalizmus úgymond létrehozza a tárgyak (az áruk) uralmát az embereken, illetve az emberek közötti társadalmi viszonyok eldologiasodását (áruk viszonyai révén közvetítettségét). A tőkés rendszer ezen alapellentmondása számos területen megjelenik. Ilyenek a következők: a termelő elválasztottsága a termelési eszközöktől, a termelésé a fogyasztástól, a fizikai munkáé a szellemitől, a résztudományoké az egységes megismerési folyamattól. A munkásmozgalom mindezen megosztottságok felszámolására, elmélet és gyakorlat egységének megteremtésére törekszik. Teória és praxis szintézise azonban csupán megújuló követelményként, nem pedig kész eredményként értelmezhető. A marxizmus csak mint használható (azaz a mozgalmat sikeresen irányítani képes, társadalomformáló) fegyver tekinthető érvényesnek. Alapvetően ez különbözteti meg két eltorzult változatától – egyrészt a szaktudományokra szétszabdalt, pusztán értékmentes leírásokra törekvő formájától, másrészt a gyakorlatra vonatkoztatott elméletből kész tételekbe visszavonuló, puszta ideológiává egyszerűsödött marxizmustól. Szükséges tehát – vonja le a következtetést Justus – vitába szállni az ilyen nem marxista szellemű marxistákkal. A későbbiekben is rendszeres polémiát folytat Justus a praxisidegen marxizmusfelfogás két alapformája, az izolált szaktudományosság, illetve a sematizáló ortodoxia ellen.
A marxi teória – állapítja meg – polgári értelemben nem tudomány: egyik szaktudományba „sem illik bele, hanem mindegyikbe betör, és mindenütt felforgatja a hagyományos rendet, megzavarja az önelégült nyugalmat, szóval ugyanolyan „felforgató” az elméletben, mint a történelem és a politika gyakorlatában”.9 Nem csupán a gyakorlati forradalom tudománya a marxizmus, hanem ezen túlmenően – és ennek alárendelve – a filozófiát, közgazdaságtant, politikaelméletet, szociológiát is a proletárforradalom tudományává alakítja át.10
„A tőkés társadalomban – hangsúlyozza – nemcsak gazdasági, társadalmi, politikai frontok alakulnak ki, hanem szellemi frontok is. Az osztályküzdelem szerves részét képezi a szellemi osztályharc. A munkásosztály szellemi szabadságküzdelme feltételezi olyan szocialista elméletek létrehozását, amelyek képesek felvenni a versenyt a polgári csúcsteljesítményekkel: biztosítani a szocialista szellemi front fölényét, támadó szellemét”.11 Feltételezi tehát, hogy a polgári tudománnyal, filozófiával, szociológiával, közgazdaságtannal, materializmussal szembeforduljon a munkásosztály álláspontját képviselő „szocialista” tudomány, filozófia, szociológia, közgazdaságtan, illetve a szocialista (azaz dialektikus) materialista világszemlélet.
A marxizmus – állapítja meg Justus – „éppen azért szigorúan tudományos”, mert praxisra orientált, vagyis tendenciózus – tehát mert a gyakorlati dimenzió sem hiányzik belőle. A szemére vetett „messianizmuis” ily módon nem negatívumként, hanem érdemként jelenik meg: a „marxizmus «messianisztikus» jellege csak tünete az új, osztálytalan társadalom aktualizálódásának”.12
Valamely társadalomelemzés gyakorlati célkitűzése és egzakt tudományossága – írja – nem antinomikus viszonyban áll egymással. Marx „Kapital”-ja a tőkés rendszernek „nem «elfogulatlan», elvont bírálata. Mert ez a bírálat a legszorosabb összefüggésben van a munkásosztály nagyon is gyakorlati harcával a felszabadulásért, és nem is más, mint e küzdelem elméleti kifejezése”.13 Egy történelmi korszak ábrázolása nem választható el a mai társadalomtól, illetve ennek bírálatától. Az úgymond „tárgyilagos” leírások és kritikák mögött mindig osztályérdekeket lehet felmutatni. (Ezzel kapcsolatban kiemeli a marxi ideológiafelfogás nem-ismeretelméleti mivoltát. A marxizmus „nem úgy áll szemben a polgári ideológiákkal, mint a polgári felvilágosodás a vallással. Tudja, hogy az ideológiáknak materiális alapjuk van.”)14
Különösen élesen nyilatkozik Justus a sematikus marxizmusról. Marx – hangsúlyozza – nem véglegesen kidolgozott rendszert, hanem csak tudományos metodikát hagyott ránk, amelyet nekünk kell alkalmazni valamennyi új korszakra. Sőt, elválaszthatatlannak tartotta a módszert a módszer alkalmazásától. „Éppen ez különbözteti meg a marxi módszert… minden nyíltan vagy leplezetten metafizikus módszertől – vallja Justus -, hogy nem absztrahálható”. Érthető tehát, hogy „sem Marx, sem Engels soha nem adta módszertani összefoglalását sem a dialektikus materializmusnak, sem a materialista történelemfelfogásnak.”15 Justus szerint a marxisták elsődleges feladata koruk gazdasági és társadalmi szerkezetének tanulmányozása. A marxi módszert puszta sémává sorvasztók azért a marxizmus ellenségeinek tekintendők.16
Hasonló a helyzet a marxi tanok dogmatikus felfogásával. „Az «ortodox marxizmus» – fogalmaz – azért abszurd, mert marxizmus és ortodoxia egymást módszertanilag is kizáró ellentétek.”17 A dogmatizáló ortodoxia elszakítja a marxi elméletet a kor tudományától és társadalmi valóságától. Ezáltal a polgári gondolkodás elhatalmasodását jelenti mind a szocialista elméleten, mind a munkásosztályon.
Justus több írásában is szükségesnek tartja kiemelni, hogy a marxista elmélet következetesen embercentrikus, humanista. Ennek igazolására a marxizmus három fontos ismérvét sorolja föl:
Szemléletmódjának középpontjában a cselekvő ember áll;
A történelmi fejlődés fő mozgatójának az emberi erőket (“osztály-erőket”) tekinti;
Centrális fogalma a munka, azaz a céltudatos emberi tevékenység.
A marxista teória – fogalmaz Justus – leleplezi a kapitalizmus gazdaságfetisizáló (áru-, pénz-, piacfetisizáló) tendenciáját, amely az emberi viszonylatokat tárgyi-dologi („csaknem természeti”) jelleggel ruházza fel. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy mind a marxizmus, mind a humanizmus történelmi kategória: időről időre átalakul. (A humanizmus továbbá osztálykategóriának is számít: osztályálláspontonként eltérő tartalmakat vesz fel. Alapvető megjelenési területei: a gazdaságtan, a politikaelmélet, az egységes társadalomtudomány, tehát a marxista szociológia, a filozófia, a művészet. Fajtái: antik, középkori, keresztény, polgári és szocialista humanizmus.)
Justus történelemszemléletében az emberiség útja az őstársadalomtól a kommunizmusig tartó fejlődésként jelenik meg. E folyamat során két kérdésben is kulcsszerepet tulajdonít a kapitalizmusnak, mint a szocialista társadalom előfeltételei megteremtőjének. 1. Ekkor munkálódnak ki azok a gazdasági tényezők, amelyek hiányában nem lehet létrehozni a tőkés rendszerénél magasabb termelékenységű, vele szemben gazdaságossági fölényben levő gazdálkodást. 2. Ekkor alakulnak ki társadalmi méretekben – a polgári demokrácia gyakorlata következtében – azok a személyes önállóságból fakadó képességek, amelyek nélkül nem valósítható meg egy önkormányzati felépítésű szocializmus.
Konkrétabb elemzéseiben azt hangsúlyozza, hogy a kapitalizmus és az önkormányzó szocializmus között átmeneti szakasz beiktatása szükséges: a proletárállam időszaka.
A parlamentáris szisztéma – hangoztatja – nem alkalmas a proletárállam funkcióinak ellátására. Helyébe Kommün-típusú demokrácia lép, amelyet a közvetlenül választott képviselők visszahívhatósága jellemez. Megnövekszik az önkormányzati intézmények szerepe. A tanácsrendszer – állapítja meg – történelemalakító jelentőségében a forradalmi polgárság népképviselet-eszméjével, az üzemi bizottságok gondolata a parlamentáris demokráciáéval egyenértékű.18 A társadalom minden területén növelni kell – hangsúlyozza – a munkástömegek kezdeményezésének, részvételének, ellenőrzésének lehetőségét, éspedig intézményesen.” Az intézményes lehetőséget a közvetlen demokrácia működési mechanizmusai biztosítják. Maga a munkásállam „a tömegek demokratikus ellenőrzése alatt áll”, aminek következtében a bürokrácia föladata és létszáma is jelentősen csökken.19
A hatalom megragadása és az új társadalom alakítása a munkásosztály saját tetteként megy végbe: a szocializmust nem lehet ráerőszakolni a tömegekre, csak általuk valósítható meg; a dolgozóknak „harcokban kell megtanulniuk, hogy helyzetükön csak harcban változtathatnak”. Utal a felülről vezérelt társadalmi forradalom negatív következményeire és kiemeli Plehanov véleményét: a tömegforradalom hiányában létrejövő túlzott centralizálás végül is néhány értelmiséginek a dolgozók fölötti uralmát eredményezi.
A szocializmus építése során (vagyis a szocializmushoz való politikai átmeneti időszakban), Justus érvelése szerint, a bérharcok szerveiből önkormányzati intézményekké emelkedő szakszervezetek – az üzemi bizottságok hálózatával kiegészítve – a szocialista termelés feltételeinek megteremtőivé válnak Az üzemi tanácsok, üzemi bizottságok pedig a munkásdemokrácia érvényesülésének garanciáját képezik. Feladatuk kettős. 1. A törvényhozó és végrehajtó hatalom újraegyesítése, ezáltal a munkásosztály önadminisztrálásának létrehozása. 2. Olyan folyamatos gyakorlat kialakítása, amely a proletariátust világtörténelmi szerepére neveli, készíti elő. Mint a munkáselit iskolái „a szocializmus építésének szakaszában e tanácsok lesznek a munkásosztály ellenőrző szervei, ezek biztosítják a munkásosztály részvételét a szocialista termelés irányításában.”20
Az ő koncepciója szerint a proletárállam gazdasági vezetésében jelentős feladat jut a szakszervezeteknek és a munkásbizottságoknak: döntő szerepet játszanak a tervkészítő és az ellenőrző szervekben. Előtérbe kerül a termelés társadalmasítása (a termelő vállalatok munkásigazgatása és ellenőrzése), de ez nem válik általánossá. A termelési eszközök társadalmasításának két típusát különbözteti meg Justus: az államosítást és a közvetlen szocializálást Az államosítás a tőkés üzemek kisajátítását jelenti. Szocializálásnak nevezi viszont, ha a termelési eszközöket maguk a dolgozók veszik közös tulajdonba. A központosított, monopolizált termelési ágakban – véli – valószínűleg az államosítás a legmegfelelőbb eljárás. De máshol előnyösebbek a szocializálás egyéb változatai – például a községesítés vagy a szövetkezés.
A termelés szerkezete – fogalmaz – „nem teszi lehetővé, hogy egy csapásra töröljük el a kapitalizmust”. A proletárállam nem nyúl a nem-kapitalisták (kisiparosok, kisparasztok, kiskereskedők stb.) magántulajdonához. A tőkés vállalatok – kártalanítással vagy anélkül történő – államosítása szükséges intézkedés. De mind gazdasági, mind politikai szempontból elhibázott lenne szocializálni a többi területen.
A politikai átmeneti időszak gazdaságát tehát vegyes gazdálkodásként kell elképzelni. Itt együtt él egy szocializált és egy magántulajdonban levő szektor, vagyis a szocialista és a kapitalista termelés. Mindkét szektor önfinanszírozó módon működik.
Míg Justus a politikának döntő fontosságot tulajdonít az átmeneti korszakban, addig e korszak után – feltételezése szerint – „a politikai hatalom is megszűnik”.21 Az állam „feleslegessé válik a szocializmusban és fokozatosan elhal. Helyébe az egész dolgozó nép önadminisztrálása lép.”22 A termelést közvetlenül maguk a társult egyének alakítják tervszerűen. Szabó Ervin nézeteihez kapcsolódva úgy véli, hogy a szocialista társadalom ott kezdődik, ahol a termelési eszközöket a dolgozók társulásai (szövetségei) veszik birtokba, és felszámolják a bérmunka-viszonyt.23 E formációt a következő ismérvekkel jellemzi: „a termelő- és szállítóeszközök köztulajdonba vétele, tervgazdaság, a szükségletek kielégítésére irányuló termelés, az ember felszabadítása a vak és anarchikus gazdasági erők uralma alól”.24 Szükséges kiemelni, hogy itt nem csupán részleges, formális, hanem teljes tervszerűséget feltételez.
Justus szerint e folyamatokkal párhuzamosan a tudomány területén is lényeges változásnak kell bekövetkeznie. A közgazdaságtan mint alaptudomány helyébe nem a politika tudománya, hanem az összes eredményeket magába olvasztó totális társadalomtudomány lép. A politikatudományt, politikai gazdaságtant stb. felváltó komplex tudomány olyan új, forradalmi szociológia, amely a társadalmi cselekvés törvényszerűségeit vizsgálja. A materialista történetfelfogás – hangsúlyozza – az ökonómiai szféra alávetése után, azaz a szocializmusban sem veszti érvényét, hanem Lukács György kifejezése szerint funkcióváltáson megy át. Új funkciója: az emberi uralom biztosítása a gazdasági erők felett.
Justus teoretikus problémává emeli azt a felismerést, hogy az osztályhelyzetből nem következik automatikusan adekvát osztálytudat, a szociológiai értelemben vett osztály közvetlenül nem mindig tesz eleget a világtörténelmi értelemben vett osztályfunkciónak. Beszól arról, hogy – a tapasztalatok szerint – a képzett munkásréteg a munkanélküliséget előidéző kapitalizmust inkább gyógyítani akarja, mintsem megdönteni. Hivatkozik olyan esetekre, amikor a dolgozók saját érdekeik ellen lépnek fel. A munkásság differenciáltsága azt eredményezi, hogy az osztály tagjai a társadalmi front mindkét oldalán felsorakoznak.
Justus különbséget tesz a munkásosztály offenzív (az elméleti osztálytudatnak megfelelő) és defenzív magatartása között. Offenzív törekvése – állapítja meg – a termelési eszközök köztulajdonba vételére, a tőkés rendszer meghaladására irányul. Defenzív gazdaságpolitikája viszont a kizsákmányolás elleni védekezésre szorítkozik, és lényegében szociálpolitikára redukálódik. Az eddigi munkáskormányok (nevezetesen az angol és a weimari) defenzív politikát folytattak: „megkísérelték a maguk szociálpolitikájának gyakorlati érvényesítését, csakhogy ez a szociálpolitika mindkét esetben tehetetlennek bizonyult a monopoltőke gazdaságpolitikájával szemben.”25 Szociálpolitikát csak a profitráta rovására lehet megvalósítani. A profitráta csökkenése azonban visszaveti a kapitalista termelést. Tehát alternatívaként jelenik meg: a szociálpolitika vagy a gazdaságpolitika preferálása. A tőkéseknek – úgymond – a „kapitalizmuson belül igazuk van, s a szocialista miniszter választhat a bérek lenyomása és a munkanélküliség megnövekedése között”. Nem osztályárulásból választja az előbbit, hanem mert politikai hatalma elenyészik a gazdasági hatalommal szemben. Csupán „egy szemrehányást tehetünk nekihangsúlyozza Justus -, hogy szocialista létére nem mérte fel a politikai és gazdasági hatalom objektív határait, hogy vállalta a felelősséget és nem kísérelte meg az első mellé a másodikat is megszerezni.26
Monopoltőke és fasizmus
A fasizmus győzelmét Justus – a munkásmozgalom oldaláról tekintve – a reformista politikával magyarázza. Leszögezi: döntő stratégiai hibának számít, ha a napi küzdelem és a végcél, a reform és a forradalmi átalakulás kérdése elszakad egymástól. E mozzanatok szembeállítását rója fel – egyébként tévesen – Rosa Luxemburgnak. És ugyanebben a metodikai vétségben (konkrétan a végcél gyakorlati feladásában) marasztal ja el a trade-unionista, illetve bernsteinista politikát. A trade-unionizmus – hangsúlyozza – ellentétes a proletár osztálytudattal. Benne a munkástörekvések polgári tudatformában fejeződnek ki. Hasonló a helyzet a reformista elképzelésmóddal, amely nem lép túl a polgári empirista szemléleten. Ebből eredő vulgármaterializmusa – politikai tehetetlenségét leplezendő – minden társadalmi prognosztizálást, „jóslatot” tudománytalannak minősít. Távlati programja beéri a szocializálásnak nevezett államosítás igényével. A reformizmus mozgalmi gyakorlata olyan munkástudatot termel ki, amelyben elkülönül egymástól a politikai és a napi gazdasági harc. A proletariátus ily módon a bérkérdésekre koncentrál, különböző szociálpolitikai követelésekkel áll elő. Életszínvonalának emelkedése miatt közvetlenül érdekelt a nemzeti sikerekben. Ezért a jelenbeli és a nemzeti szempontokat preferálja saját perspektivikus érdekeinek rovására „Az emelkedő életszínvonal, az emelkedő biztonság alapvető élménye a kontinentális munkásöntudatot is annál erősebben befolyásolta – állapítja meg Justus -, minél jobban «polgárosodott a munkásság, ami alatt nemcsak a jobb életet, polgári életformákat értjük…, hanem a polgári tudatformákat, a nyersen empirikus, történelmi távlatokban gondolkodni képtelen, vulgármaterialista gondolkodásmódot (ezért várt a ‘marxista centrum’ által hangoztatott «szocialista végcél» oly könnyen és gyorsan ideológiává) és a tisztán utilitarista értékrendszert is.”27
Justus elemzéseinek elméleti értéke talán nem is annyira a trade-unionista és reformista teória, valamint politika fogyatékosságainak kritikájában, hanem ezek entikus összefüggéseinek felmutatásában ragadható meg. A trade-unionizmust – mondja – nem lehet egyszerűen polgári jellegű irányzatként kezelni – ez a proletariátus fejlődésének egyik történelmileg meghatározott szakasza. A reformista osztálytudat – hangsúlyozza – szintén munkásöntudatnak számít: irányát a kizsákmányolás szabja meg. Nem írható pusztán a munkásarisztokrácia számlájára, hiszen a dolgozók többsége így gondolkodik.28 Részesedik az extraprofitból, a nemzetgazdaság eredményeiből – így érdekelt mindenkori fogyasztási szintjének növelésében, a nemzeti sikerekben. E kettős kötődés (egyidejű kizsákmányolásellenesség és fogyasztáscentrizmus) hatását összegzi a következő megállapítás: „Eddigi története folyamán a proletariátus gondolkodásának iránya mindig ellentétes volt tudatformáival, aminek következtében életformája, életfelfogása… állandóan polgári maradt, politikai beállítottsága viszont többé vagy tevésbe tudatosan antikapitalista volt”29 Ez alól a kommunista mozgalom sem kivétel. Neki sincs elvileg más tudatformája, mint a reformizmusnak, nem sikerült sajátosan proletár osztálytudatot létrehoznia azaz olyan egységes életfolyamat tömegigényét kialakítani, amely túllép a hagyományos (politikai államot és eldologiasult piacgazdálkodást kölcsönösen feltételező) struktúrán.
Justus szerint döntő szerepet játszott a reformizmus a fasiszta politika sikereiben. Elméleti kapitulációja a status quo gyakorlati elfogadásához vezetett, amikor lemondott arról, hogy a proletárszocialista cél nevében mozgósítsa a tömegeket és valóban hatékony eszközöket vegyen igénybe. Ezért alapvető felelősség terheli a mozgalom válságáért és a fasizmus térnyeréséért, hatalomra jutásáért. A „munkásmozgalom jelentős része – írja – azonosította a szocializmust a maga reformista politikájával, sőt éppen a változás éveiben a ‘kisebbik rossz’ elgondolása alapján a status quo védelmében merítette ki minden agitációs és politikai erejét, vagy éppen átvette a fasiszta mozgalmaktól a kispolgárság részére készült jelszavakat”.30 E törekvések „közös tragédiája, hogy szintén ideologikussá lettek, s a valóságban azt az eredményt érték el, amelynek megakadályozását célul tűzték ki, s amelynek kedvéért lemondtak összes hatékony fegyvereik alkalmazásáról: nemcsak hogy nem sikerült a kispolgárság ízléséhez való alkalmazkodással, a proletárszocialista követelések feladásával, a «nemzeti» (tehát elsősorban kispolgári) jelszavak átvételével a proletarizálódó kispolgári tömegeket a munkásosztály vezetése alatt harcba vinni, hanem éppen ellenkezőleg: a kispolgárság, a parasztság s a munkásosztály egy része a szocialista munkásréteg nélkül, sőt ellene vette fel a harcot az elviselhetetlennek érzett helyzet azonnali megváltoztatásáért. S mert a szocializmus nem lehetett a harc céljává, a nemzeti szocializmus lépett helyébe.”31
A reformista politikához hasonlóan ítéli meg Justus a népfront történelmi szerepét. A fasizmus-antifasizmus front – állapítja meg – keresztezi az osztályhatárokat és a szocializmus-kapitalizmus ellentét helyére a demokrácia vagy fasizmus alternatívát állítja A munkás-tőkés antagonizmust ennyiben másodlagos kérdéssé degradálja. A politikai harc ily módon nem a munkás- és a tőkésosztály, hanem két tőkés törekvés között zajlik. E stratégia elhibázott voltára a francia népfront esetét hozza fel példaként. A francia szocialisták szövetségre léptek valamennyi antifasiszta erővel – a népfrontban így egymással kibékíthetetlen osztálytörekvések éltek együtt. Tehát kénytelenek voltak figyelembe venni mind a munkásság, mind a középosztály, mind a nagytőke gazdasági elképzeléseit. Eleget kellett tenni a munkások szociális követeléseinek – amelyek terhét a középosztályra hárította át a nagytőke. Ez azonban a középosztállyal kívánt szövetség helyett ellentéthez vezetett. Justus következtetése: a döntő társadalmi kérdés nem a fasizmus, hanem továbbra is a tőke-munka antagonizmus, amelynek az előbbi csupán alesetét képezi. Ezért az öntudatos munkások nem egyszerűen a fasizmussal, hanem az egész kapitalista rendszerrel állnak szemben. A proletárfront helyébe lépő osztályközi szövetségek a munkásság és a munkáspártok időleges gyengeségét jelzik – objektív funkciójuk pedig a fennálló kapitalista rend védelmezése. A részleges megoldásra törekvés ezért sikertelenségre ítélt pozíció. A proletariátus kizárólagos feladata – vallja Justus – „győzelemre vinni – nem a demokráciát a fasizmus ellen, hanem a szocializmust a kapitalizmus ellen. Ez egyben a fasizmus elleni eredményes küzdelem egyetlen, bár egyelőre elvontan kijelölt útja is.”32
Illetve a másik oldalról megfogalmazva: mivel „a fasizmus ellen csak a szocializmus képes eredményesen harcolni, a polgári, csak-politikai, ideologikus «fasizmus vagy demokrácia-, ellentét helyébe a kapitalizmus vagy szocializmus alternatívája lép.”33
Megjegyzendő, hogy a fasizmus kategóriát Justus nem a közgondolkodásban elterjedt értelemben használja. Abból indul ki, hogy a szocialista elmélet is válságon ment át, és nem tudta tudományosan feldolgozni az új jelenséget. Így látványos zűrzavar keletkezett a fasizmus fogalma körül: egyesek politikai kalandorok kísérletét, mások pusztán diktatórikus politikai uralmat, vagyis a parlamentarizmus és a demokrácia totális ellentétét látják benne. Justus viszont kimutatja, hogy ez utóbbiak csupán formai jegyek. Számára a fasizmus nem elsődlegesen politikai jelenség, és a monopolkapitalizmus általános gazdasági-társadalmi mozgásaiból próbálja azt megérteni. Megfogalmazása szerint a „fasizmus gazdaságilag a monopoltőke diktatúrája… Politikai oldalát tekintve a termelőeszközök jelentős részének tulajdonosává váló állam totális politikai hatalma, az állam és a monopolisztikus párt összeolvadása, a magas állami bürokrácia és a legnagyobb tőkések rétegének egybeszövődése. Tömeg-ellenforradalom, vagy ha úgy tetszik, ellenforradalom alulról, bár az alulról rohamra induló erőket felülről irányítják. A tőkekoncentráció politikai és társadalmi konzekvenciáinak levonása, a koncentráció továbbfokozása ugyanezen folyamat áldozatainak tömegmozgalma által.”34 Szociológiailag éppen abban különbözik a tőkediktatúra más formáitól, hogy képes maga mögött tömegeket felsorakoztatni.
A „demokrácia vagy fasizmus” jelszó elutasítása Justusnál alapvetően monpolkapitalizmus-értelmezéséből következik. Megállapítása szerint a versenykapitalizmus adekvát politikai formája a demokrácia (a politikai szabadverseny), a monopolkapitalizmusé: az állam monopolhelyzete. A profitráta emelése a világválság után csak mesterséges állami eszközökkel biztosítható: a fejletlenebb országok rovására, illetve a reálbérek csökkentésével. Az állam ily módon közvetlen gazdasági tényezővé válik és a nagyvállalatok pozíciójának stabilizálására törekszik. Az „államosodó monopoltőke és a nagytőkések által kisajátított állam”35 viszonyában nem alakul ki lényegesebb érdekellentét. Konfliktusok keletkeznek viszont az ipari tőke és a banktőke között: a hitleri és a roosevelti politikára egyaránt jellemző állami pénzleértékelések érzékenyen érintik a banktőkéseket. A kereskedelmi közvetítések kikapcsolására törekvés nyomán pedig a monopoltőke a nem-monopoltőkével és a kereskedőtökével egyaránt szembekerül.”
A jelzett összefüggések – Justus elemzése szerint – mind a fasiszta, mind a polgári demokratikus politikai berendezkedések általános jellemzői. A „legtisztább demokráciák” és a fasizmusok működése is a modern kapitalizmus gazdasági, társadalmi, továbbá ideológiai fejlődéstörvényeivel magyarázható. Mindkét rendszertípus ugyanazon termelési-társadalmi szerkezeten nyugszik: közös gyökerük a monopoltőke immanens természete. A fasizmus szintén a régi termelési mód fenntartásán munkálkodik; kialakulásának ugyancsak döntő tényezője, hogy a tőkések általános osztályérdekeit a monopoltőke állama képviseli.
Demokrácia és fasizmus küzdelme – állapítja meg Justus – valójában a tőke két frakciója között zajlik. De mindkét frakció kispolgári és proletár erőket is felvonultat a maga oldalán. Ennek magyarázata, hogy a válság idején jelentős rétegződés ment végbe a munkásosztályon belül, és a proletártudat kettéhasadt. Azok, akiknek sikerült folyamatosan dolgozni, érdekeitek maradtak a status quo fenntartásában – így általában a reformista törekvésekhez kapcsolódtak. A munkanélkülivé váltak többsége viszont kiábrándult a reformista mozgalomból, és a fasiszta propaganda hatása alá került. (Ez az összefüggés arra is rávilágít, hogy politikai szinten nem érvényesülnek a hagyományos osztályfrontok. Az osztályharcok idején viszonylag homogén erők állnak szemben egymással, itt viszont nem homogén tömegek harcolnak szintén nem homogén tömegek ellen. Ezen új helyzet megragadására Justus bevezeti az osztályháború fogalmát.)
A nemzeti szocializmus a gazdasági válságért a kapitalizmust teszi felelőssé, így jelentős antikapitalista érzelmi beállítottságú erőt tud maga mögött felsorakoztatni. Fő eszköz: a nemzeti szempontnak a propaganda középpontjába állítása. „Minél nagyobb a valóság nyomása, annál erősebben kell adagolni… a misztikus-vallásos ideológiát, hogy a monopoltőke diktatúráját ne csak tűrje, de személyes-nemzeti ügyként cselekvően és lelkesen vállalja” az állampolgár. A munkásosztálynak szóló propaganda realisztikusabb elemeket is tartalmaz: az osztályharcot „népek osztályharcává, proletárnemzetek és plutokráciák ellentétévé változtatva alkalmazza.”36
A kérdés másik oldala, hogy a válság idején mutatkozó akkumulációs zavarok kiküszöbölését a tőke a fasizmustól várja. Ezért kap támogatást a magas szerves összetételű iparágak tőkéseitől, Az össztőke számára – Justus megítélése szerint – a fasizmus volt a legmegfelelőbb megoldás, melyet a kapitalisták többi frakciójára rákényszerítettek. Például az autarkiatörekvések költségeit túlnyomórészt a kereskedő tőkére hárítja át az állam.
Társadalmi bázisának heterogenitása megköveteli a fasizmustól, hogy két arca (a nagytőke, illetve a tömegek felé fordított arca) között tökéletes munkamegosztást hozzon létre. Ideológiája – véli Justus – eleget tud tenni e kettős feladatnak; egyidejűleg képviseli a tőkekoncentráció érdekeit, és harci vallás, „forradalmi lobogó” a tőkekoncentráció áldozatai számára. Meghatározó szerepet játszik ebben a nemzettel azonosított állam. Az adott körülmények között az állam feladata „a munkásosztályt mintegy állandó mesterséges izgalomban tartani, így a tömegeket a «közös nemzeti” érdekekhez kötni, lehetőleg kivonva őket a valóság pszichikai hatásai alól”.37
Jóllehet a fasizmus sikereinek egyik fő tényezője az ideológia – írja Justus -, mégsem kezelhető egyszerűen a tömegek becsapásaként. Sokkal inkább olyan politikának kell tekinteni, amely az adott társadalmi elégedetlenségre épít, és hatékonyan számol a meglevő szociális erőkkel, törekvésekkel. így tényleges gazdasági eredményeket is képes felmutatni.
A nemzeti gazdaságpolitika egyik alapvető törekvése: alacsony – külföldön versenyképes – önköltséggel termelni. Ez feltételezi az állami tervezés (és az ebből következő nagyarányú állami megrendelések) bevezetését. Feltételezi továbbá a termelés folytonosságának megvalósítását, ezért a munkások és tőkések közötti konfliktusok elkerülését. Ennek biztosításában jelentős szerepet játszik a dolgozóktól áldozatvállalásokat követelő, a közös nemzeti szempontokat hangsúlyozó ideológia, valamint a deklarált cél érdekében kiépített intézményrendszer.38
A régi, osztályalapon felépülő munkásszervezetek helyébe döntően nemzeti szempontok alapján szerveződők lépnek. Az előbbiek szétzúzása után a „munkásosztályt nem lehetett «egyedül hagyni». Új szervezeteket kellett alkotni – ismét csak állami ellenőrzés, sőt állami irányítás mellett -, amelyek az általános osztályérdekekkel szemben partikuláris üzemi, szakmai vagy nemzeti érdekeket állítanak előtérbe, természetesen tőkések és munkások ‘közös érdekeit’. S ha esetleg a «közös» érdekek állandóan hangsúlyozza, gyűlésekkel, sajtóval, rádióval szinte a tömegekbe kondicionált ideológiáján időnként mégis átütne az alapvető osztályérdek-ellentét, döntőbíróként, sőt, voltaképp tényleges vezetőként az állam, illetve az állampárt megbízottja szerepel, az államé, amely soha nem volt olyan nyilvánvalóan és tudatosan az «ideális összkapitalistával» azonos, mint ma.”39
A fasizmus tehát képes arra, hogy dolgozók tömegeit hatékonyan integrálja Ugyanakkor Justus egy – a munkásmozgalom szempontjából – pozitív következményét is felismerni véli: leleplezi a monopoltőkés állam természetét és kiélezi a társadalmi antagonizmusokat. Az anarchikus versenykapitalizmus idején, érthető módon, a szocializmusban megvalósítandó tudományosság, tervszerűség állt a proletariátus elméletének homlokterében. A fasizmus hatására viszont a szabadságért (s osztály felszabadulásáért) megvívandó harc kerül a tudatosabb munkások gondolatvilágának középpontjába.
A fasizmus, sőt egyáltalában a monopolkapitalizmus – Justus meglátása szerint – az élet minden területén politizálja, politikai síkra helyezi át az alapvető társadalmi ellentmondásokat. Bérharcaik során közvetlenül az állammal kerülnek összeütközésbe a munkások, ami döntő gyakorlati és tudati következménnyel jár.
1. Az üzemekben „a tőkéssel való szembenállás szükségszerűen államellenes magatartássá (vagy legalább is egyelőre gondolkodássá) válik”.40 A munkásokban tudatosul: a „gazdasági felszabadulás konkrét útja az államhatalom elleni felkelés”.41 Az állammal szembekerülő munkásosztály pedig nem átvenni, hanem szétzúzni akarja az államot. Proletár tömegköveteléssé lesz az üzemek szocializálása, azaz munkásirányítása és munkásellenőrzés alá helyezése.
2. A fasizmus megvalósítja azt, amire a reformizmus nem képes: a munkások tudatában összekapcsolódik a napi gazdasági és a politikai küzdelem. Ily módon szabaddá válik az út – írja Justus – egységes – reform és forradalom, napi harc és végcél ellentétén túllépő – forradalmi proletártudat kialakulásához.
A szocializmus esélyei Nyugaton és Magyarországon
A világháború befejeződése után Európában létrejött politikai helyzetet Justus nemcsak a fasizmus, hanem a monopoltőke pozícióinak gyengüléseként értelmezi. Jó esélyt lát ezért arra, hogy Nyugaton és Keleten egyaránt új típusú demokráciák keletkezzenek, illetve, hogy azok idővel átfejlődjenek szocializmusokká. A kortársakra jellemző optimizmussal ítéli meg a nyugat-európai országokban bekövetkező balratolódást. Megítélése szerint a „szocialista gazdasági és társadalmi rend megvalósítása, legalábbis a fejlett tőkés országokban, napirendre került”.42
A magyarországi helyzettel kapcsolatban Justus leszögezi, hogy – többek vélekedésével szemben – itt 1945-ben nem a gazdasági és társadalmi struktúra forradalmasítása, hanem a kapitalista rendszer helyreállítása következett be. A tőkés termelés alapelvei csorbítatlanok, és az osztályfrontok szintén a régiek. Az állam finanszírozza az ipari és banktőke törekvéseit: a baloldal tiltakozása ellenére sikerült az államot fedezetlen pénztömeg kibocsátására kényszeríteni. Ennyiben az infláció is osztályharcnak tekintendő.
A koalíciós időszakra egy (valójában fiktív) nemzeti egység hangoztatása, politikamentes intézmények (szakszervezetek stb.) követelése, az osztályszempontok elkenése jellemző – vallja Justus. Ténylegesen azonban az ún. „népi demokrácia” nem más, mint egymással összebékíthetetlen erők küzdelmének egy szakasza. Ily módon érthető, hogy a polgári erők mást akarnak stabilizálni, mint a baloldal, ezért az ország előtt álló alternatíva: kapitalista vagy szocialista stabilizáció.
Az így kialakult helyzetben a baloldal fő feladatának azt tartja, hogy – akár forradalmi eszközök alkalmazásával – szerkezeti reformokat küzdjenek ki. Megállapítása szerint lényeges eltérés mutatkozik a gazdasági és a politikai erőviszonyok között. Megérett tehát az idő arra, hogy a gazdaság működését hozzáidomítsuk a politikai erőviszonyokhoz. Ez a tett – fogalmaz – akkor is demokratikus, ha szervezett tömegerővel kell biztosítani. „A tömegerők mozgósításának szakaszába léptünk.”43
Justus offenzív magatartást vár el – a nem-szocialista erőkkel szemben – a két munkáspárttól. E küzdelem részeként indokoltnak tekinti a marxista elmélet és a baloldali ideológia fölényét létrehozni, kezdeményező szellemét helyreállítani. Szorgalmazza a szellemi osztályháború erőviszonyainak megváltoztatását. Politikai szempontból fontos kérdésnek tartja, hogy a publicisztikában és a propagandamunkában is fogalmilag következetes, tudományos kategóriahasználat honosodjon meg. Ezért már 1945 augusztusában cikket publikál, amelyben felhívja a figyelmet arra hogy a demokrácia szó a politikai nyelv kötelező frázisává vált – így minden tartalmi konkrétságát elveszítette. Az „ellentétek elkenése, a demokrácia eláltalánosítása, elvont formában való elismerése vagy dicsőítése – írja – a népuralom … ellenfeleinek egyik legbiztosabb ismertetőjele.”44
A szociáldemokrata sajtóban 1945 folyamán is számos tanulmány jelenik meg a demokrácia értelmezéséről, alapkérdéseiről. Bibó István nagy visszhangot kiváltott „A magyar demokrácia válsága” című dolgozata pedig koncentráltan irányítja a figyelmet a fogalomtisztázás szükségességére. A Szocializmus 1946-os évfolyamában kiterjedt vita zajlik a demokrácia fogalomkörével kapcsolatban: a polémiában résztvevők igyekeznek közös nevezőre jutni a kategóriajelentésének és feladatainak kérdésében.
Bibó említett tanulmányával Justus folyóiratszemle formájában foglalkozik. E tanulmány fő érdemének tekinti, hogy olyan kérdéseket érint, amelyekről addig nem illett beszélni. A szokásos burkolt kétértelműség – hangsúlyozza – a nem-demokratikus rendszerek jellemzője: ezekben „szükséges a szakadás, egyfelől a társadalmi valóság, másfelől a politikai nyilvánosság között”. Ugyanakkor nem ért egyet Bibó felfogásával, amely szerint a politikai helyzet polarizálódása a legfőbb veszély, és a tudományos módszer hiányában marasztalja el a szerzőt. „Bibó – írja – nem osztályokat lát, hanem pártokat, nem társadalmi küzdelmet, hanem politikai pozíciókat, a mai demokrácia alapját, és ez alap ingatag voltát nem az ellentétes osztályerők bizonytalan egyensúlyhelyzetére vezeti vissza, hanem két ember legszemélyesebb tulajdonságaira: „Rákosi Mátyás tárgyalóképes humorára és Tildy Zoltán felelős bölcsességére'”. Ezzel a szemlélettel – állapítja meg – elvileg lehetetlen a bajok gyökereit feltárni. Bibó szeme előtt – véli Justus – valamelyik nyugati, „évszázados tradíciókra támaszkodó demokrácia ideális mintaképe lebeg. Ehhez képest persze alig demokrácia a miénk, csak éppen nem kevésbé demokratikus annál, hanem másfajta demokrácia, a harcok periódusában van, aminthogy mondjuk a jakobinus klub rémuralma is alig minősíthető demokratikusnak a francia harmadik köztársaság mértékével mérve, pedig köztudomású, hogy valami köze mégis van az utóbbinak az előbbihez.” Tiltakozik továbbá az ellen, hogy Bibó az SZDP-t középpártnak nevezi. „Nincs baloldalibb párt nálunk az országban” – állítja. „Mi a demokrácia ellenfeleivel való harcot elsősorban nem parlamenti keretek között vívjuk.”45
Justus – a demokrácia fogalom elméleti tisztázását elősegítendő – lefordítja Arthur Rosenberg tanulmányát. Az ő érvelését folytatva kapcsolódik be a Szocializmus demokrácia-vitájába. „Demokrácia és szocializmus” című írása Rosenberg megfogalmazásából indul ki, amely szerint „a «demokrácia» értelmetlen absztrakció… mint minden történelmi kategória, a demokrácia fogalma is állandóan változik”.46 Ennek megfelelően hangsúlyozza Justus: más a tartalma az antik, a XIX. századi és a mai demokráciának, sőt a kapitalizmus szerkezetének, illetve a burzsoázia társadalmi szerepének átalakulásával maga a polgári demokrácia is rendre megváltozik. Mint Rosenberg kimutatja, van szociális, imperialista, gyarmati és liberális változat.47 Mindamellett valamennyi típusának formai hasonlósága: a parlamentarizmus, valamint a szólás-, gondolat- és szervezkedési szabadság. Tartalmi folytonossága pedig a termelési eszközök magántulajdona és a társadalom osztályokra tagolódása. Valójában a magántulajdonos kisebbség politikai diktatúrájaként kell meghatározni. Robespierre idején a demokrácia (vagyis a nép uralma) a forradalmi terrorral azonos. Ezért ekkor a jakobinus számít demokratának. Jefferson számára viszont a kisbirtokos parasztság, Hamilton számára a nagytőke politikai uralma jelenti a demokráciát. 1846-ban a gazdaságilag fejlettebb országokban a demokrácia követelése már a negyedik rend részéről fogalmazódik meg. 1917-ben 1848-hoz hasonlóan – .azonossá válik a forradalmi szocializmus és a végig következetes demokrácia politikai vonala.”48 Ennyiben Lenin a demokraták és forradalmárok közös vezetőjének tekintendő.
A nagypolgárság demokráciája – hasonlóan a hanyatló antik demokráciához – egyre formálisabbá lesz a XIX. század második felében. Ugyanakkor megjelennek a munkásdemokrácia (amelynek alapja a termelési eszközök szocializálása és a szocialista tervgazdálkodás) képviselői. E korszakot a polgári demokrácia és a szocialista munkásdemokrácia harca jellemzi: a gazdasági-társadalmi demokrácia hívei küzdelmet folytatnak a csak politikai demokrácia ellen. Szabó Ervint idézve állapítja meg Justus: mivel a gazdasági osztályellentétet a legtökéletesebb demokratikus intézmények sem szüntetik meg, azok csupán átmeneti eszközökként jöhetnek számításba a proletariátus harca során. Ebben az értelemben mondja: a demokrácia „napi politikai harcokban konkretizálódó célja – a szocializmus”. Vagyis: szocializmus nélkül nincs demokrácia. E megállapítás azonban fordítva is igaz: demokrácia nélkül nem képzelhető el szocializmus. A politikai demokratizmus ugyanis kikerülhetetlen fejlődési fok a szocialista társadalom létrehozása során. „Mint útszakasz át nem ugorható, mint a tömegek iskolája ki nem hagyható.”49
Justus határozottan tiltakozik a demokrácia fogalom kiüresítése, elvont általános használata ellen. Rámutat továbbá hogy a demokrácia magyarul népuralmat jelent, és felteszi a kérdést: „mi a tartalma a «népi demokráciának”? Van talán nem-népi népuralom is, a «népi népuralommal” szemben? A jelző mit sem ad a főnévhez, nemhogy pontosabbá tenné jelentését, inkább elvesz élességéből: de jellemző tünet. Úgy látszik, napjainkban éppen a demokrácia lényege, egyetlen értelme vált bizonytalanná vagy forog veszélyben, ha a népuralom népi jellegét kell hangsúlyoznia.50
Számunkra – fogalmaz Justus – a demokrácia „egyetlen reális tartalma a népuralom teljes, osztatlan megvalósítása”. Ezért nem elég mondani, hogy a demokrácia a tömegek állandó tevékenységét, ellenvéleményének, bírálatának szabadságát jelenti, a politika népellenőrzését feltételezi, illetve azt hangoztatni, hogy a demokrácia nem terjed ki a nép ellenségeire („nem népuralom az, amelyben a nép ellenségei jogokhoz juthatnak”).51 A demokrácia a tömegek iskolája, folyamatos cselekvésüket igénylő gyakorlat. A jelenlegi demokrácia szakadatlan harcok története; az olykor erőszakot is megkövetelő küzdelmek nem változtatnak az átmeneti útszakasz demokratikus jellegén.
Más írásaiban még határozottabban fogalmaz: „Mikor ma nekünk szemrehányásokat szoktak tenni – írja -, hogy a mi demokráciánk nem tiszta demokrácia, akkor mindig emlékeztetnünk kell ezeket a kritikusokat arra, hogy a történelem során mindenütt legalábbis egy király lefejeztetésével kezdődött a demokrácia története. Cromwell «kerekfejűi» és Robespierre jakobinusai akkor is tiszta demokraták voltak, ha az ő demokráciájuk a formák és az eszközök tekintetében gyökeresen különbözik a későbbi demokráciáktól,, viszont hasonlít a miénkhez.”52 A demokráciavita lényege – hangoztatja -, hogy aki a kapitalista erőkkel szemben nem vállalja az osztályharcot, az utcai megmozdulásokat, kirekeszti magát a demokratikus egységfrontból.
A magyarországi demokrácia mindaddig nincs biztonságban – szögezi le -, ameddig arra a gazdasági alapra épül, amelyből a fasizmus is kinőtt. Tartós demokrácia létrehozása megköveteli a gazdasági szerkezet gyökeres átalakítását – a tartós demokrácia a termelési eszközök magántulajdonának megszüntetése nélkül realizálhatatlan. Értelmezése szerint a korabeli demokrácia olyan átmeneti szakasznak tekintendő, amelyben a tartós demokrácia által megkövetelt strukturális reformok egyúttal a szocializmus előfeltételeit is megteremtik.
Az államosítások – hangsúlyozza – önmagukban nem jelentenek szocializmust. Az „állam gazdasági hatalmának növelésével párhuzamosan kell az államhatalom demokratizálására”, az üzemi alkotmány kiépítésére törekedni. „Nemcsak vasárnap, hanem hétköznap is, nemcsak a munkaidőn túl, hanem a munkahelyen is biztosítani akarjuk a demokráciát.”53
„Demokrácia és szocializmus számunkra nem két egymástól elválasztható, vagy éppen egymással szembeállítható pólus, hanem egyazon átalakulási folyamatnak két felülete: igazi, konkrét tartalmat mindkettőnek a másik adhat csak 1946-ban Magyarországon” – szögezi le Justus.54 Rámutat továbbá a Társadalmi Szemle egyik elméleti tisztázatlanságára. Horváth túl baloldalinak tartja az SZDP államosítási törekvését, Orbán László viszont néhány oldallal később nehezményezi, hogy ugyanez a célkitűzés hiányzik az angol munkáspárt programjából.
Justus felhívja a figyelmet, hogy a kommunista teoretikusok gyakran elnézőbbek polgári álláspontú, mint a következetesen marxista írásokkal szemben. Ezért is húzza alá azt a konzekvenciát, amely Lukács György „Demokrácia és kultúra” című tanulmányából levonható: „a kapitalista kultúra állandó kritikája nemcsak szocialista, de demokrata minőségünkben is elsőrendű kötelességünk.”55
A pártfúzió árnyékában
1947 folyamán Justus észrevehetően enyhít a kommunistákkal szembeni, azokat túl lanyha baloldalisággal vádoló polemikus hangvételen. Először csak azt nyilvánítja ki, hogy az elméletileg indokoltnál mérsékeltebben bírál, mert az erőteljesebb kritika nem segítené elő a munkáspártok egységét. Az év második felétől kezdve pedig teljesen felhagy a Társadalmi Szemle ismertetésével.
Az 1947-es választást megelőző időszakban az SZDP hivatalos – jobbra tolódó – elmélete és politikája nagyobb aggodalommal tölti el Justust, mint az MKP taktikája A választási vereséget követően egyik vezetője azoknak a baloldali szociáldemokratáknak, akik előkészítik a két munkáspárt fúzióját.
*
Justus elméleti magabiztossága elemzéseinek alapvetően történelemfilozófiai megalapozásából fakad. Egy világtörténelmi bizonyosság képzetével szemlélve és megítélve a társadalmi-politikai folyamatokat, meg tud maradni a kihegyezett kérdésfeltevések, osztályozások, polaritások dimenziójánál. Metodológiájának sajátossága hogy – a filozófiai absztrakciók szintjén mozogva – rendre az elvontan közös vonásokat, azonosságokat emeli ki. A konkrét különösségek, specifikumok kevésbé érdeklik. A formációelméleti léptékű következtetéseket mindenféle középszintű elmélet átugrásával vonatkoztatja a napi politikára. Teoretikus korlátja nem abból fakad, hogy a politikai stratégiát történelemfilozófiai síkon alapozza meg, hanem hogy nem dolgozza ki a konkrét közvetítéseket. E metodika nem teszi lehetővé adekvát politikai taktika megtalálását. Ugyanakkor megőriz egy elmélet nélküli, pusztán pragmatikus politizálás buktatóitól.
A munkásegység reménye, a szocializmus közeli perspektívája Justust 1947-48-ban arra készteti, hogy teoretikusi tevékenységében fordulatot hajtson végre: korábbi korszakával szöges ellentétben hajlandó elvi kompromisszumot kötni. Elmélet és politika hierarchiáját megfordítva számos kérdésben hajlik a taktikai-politikai szempontoknak az elvi-elméleti megfontolások elé helyezésére. Ettől írásai levetkőzik absztraktan történelemfilozófiai megalapozásukat és életszerűbbekké, gyakorlatiasabbakká, „koradekvátabbakká” válnak. Veszítenek következetesen teoretikus jellegükből – ugyanakkor átitatódnak a közvetlenebb politizálás, politikacsinálás örömével. Justus – e periódusban ismétlődő -„mea culpázása” valójában pusztán taktikai eszközként jön számításba A hol burkolt, hol közvetlen önkritikák másik összetevője: a radikalizálási szándék. Megkísérli a kommunistákat következetes osztálypolitika folytatására ösztönözni. Lenin nézeteire hivatkozva a szocializmusért megvívandó küzdelem aktualitása mellett érvel.
Justus már 1946-tól kezdve üdvözli a kommunista pártdokumentumok, pártkongresszusok deklarációit, amelyek az MKP szocializmus melletti elkötelezettségéről tanúskodnak. Ugyanakkor bírálja a közvetlen politikai és propagandaanyagok (valamint az ezeknek megfelelő gyakorlat) reformista és nacionalista jellegét. Érthető módon nem látja át az MKP taktikájának belső logikáját – ez moszkvai emigrációs tapasztalatokat feltételezne. E taktikából a „belső” és a „külső” ideológia szétválasztása következik. A pragmatikus politika megköveteli, hogy a „beavatott” párttagság szocialista célokat kapjon és forradalmi osztályfrazeológiában részesüljön. A dolgozó (munkás, paraszti, értelmiségi, kispolgári) tömegek támogatása – vagy legalábbis semlegessége – viszont nemzeti politikával és propagandával biztosítható. Justus kompromisszuma elméleti félreértésen, a pusztán pragmatikus taktika fel nem ismerésén alapult.
Jegyzetek
1 Révai József 1949. márciusi megfogalmazása Idézi Izsák Lajos. (Rákosi, Révai, Rajk a többpártrendszer felszámolásáról. História, 1984/3.34.)
2 Idézi Izsák Lajos, uo.
3 Révai József: Népi demokráciánk jellegéről. Uő: Élni tudtunk a szabadsággal. Budapest 1949.195.
4 Bővebben mutatja be a szerző Justus elméleti munkásságát Justus Pál társadalomfilozófiai nézetei (Magyar Filozófiai Szemle 1986/5-6.), valamint Justus Pál „szocializmus”-korszaka c. tanulmányában (A magyar gondolkodás 1944 és 1948 között c. gyűjteményes kötetben. Tankönyvkiadó 1990).
5 Justus Pál: Előszó Marx és Engels válogatott tanulmányainak Ml. kötetéhez, Marx és Engels válogatott tanulmányai I. k., Budapest (1947), 10.; vö.: “minden magyar szocialista Szabó Ervin útját járja” (Justus Pál: Szabó Ervin és a szocialista mozgalom, előszó Kálmán József: Szabó Ervin, a szocializmus nagy tanítója c. könyvéhez, Budapest [1946], 7.).
6 Justus Pál: A szocializmus útja (Az osztályháború új feltételei); Budapest 1945,13. Justus a koalíciós korszakban Lukácsot ismételten kellemetlen helyzetbe hozza azáltal, hogy nyilvánosan többször megtagadott Történelem és osztálytudat c. művére pozitívan hivatkozik. Lásd: Bevezetés G. Plehanov: A marxizmus alapvető kérdései c. könyvéhez, Budapest 1948, 15.; Bevezető F. Engels: A család, az állam és a magántulajdon keletkezése c. művéhez, Budapest 1946.
7 Különösen „A szellemi vezetés kérdése és a szellemi munkások” c. tanulmány hatása szembetűnő.
8 Justus Pál: Vita a szocializmus elvi kérdéseiről. Szocializmus 1947/7-11 308; Justus Pál: Két világ határán – Kapitalizmus vagy szocializmus. 5. A dialektikus materializmus – vallja Justus – az egész szocialista elmélet általános filozófiai módszere, amelynek a történelmi materializmus (helyesebben a materialista történetfelfogás) csupán alkalmazása. (Vita a szocializmus elvi kérdéseiről, 305.)
9 Bevezetés G. Plehanov: A marxizmus alapvető kérdései c. könyvéhez, 11.
10 Előszó Marx és Engels válogatott tanulmányainak I-II. kötetéhez, 18.
11 Justus Pál: Társadalmi valóság és társadalomtudomány”. Szocializmus. 1946/7-9, 390.
12 Bevezető F. Engels: A család, az állam és a magántulajdon keletkezése c. művéhez, 22.
13 Bevezetés G. Plehanov: A marxizmus alapvető kérdései c. könyvéhez, 12. Vö.: „Mint a „Kapital”-ban, Engelsnél is .egységbe olvad az egzakt tudományos fejtegetés a forradalmár harcos, minden történelmi példát aktualizáló kiállásával”. (Bevezető F. Engels: A család, az állam és a magántulajdon keletkezése c. művéhez, 23.)
14 Bevezetés G. Plehanov: A marxizmus alapvető kérdései c. könyvéhez, 16.
15 Előszó Marx és Engels válogatott tanulmányainak I-Il. kötetéhez, 38.
16 Justus Pál: A monopolkapitalizmus gazdasági szerkezete, Budapest, 1947.8.
17 Bevezető F. Engels: A család, az állam és a magántulajdon keletkezése c. művéhez, 6,
18 Két világ határán – Kapitalizmus vagy szocializmus, 15.
19 Vita a szocializmus elvi kérdéseiről, 316.; A monopolkapitalizmus gazdasági szerkezete, 82.
20 Előszó a Szocialista ismeretek kézikönyve c. műhöz (Összeállította: Velenczei Sándor) Bp. 1946. 9.; vö.: Justus Pál: Szocialisták vagyunk. Népszava 1946. jan. 1.
21 A szocializmus útja, 163.
22 A monopolkapitalizmus gazdasági szerkezete, 36.
23 Előszó Marx és Engels válogatott tanulmányainak l-Il. kötetéhez, 12.
24 Vita a szocializmus elvi kérdéseiről, 312.
25 A monopolkapitalizmus gazdasági szerkezete, 80-81.
26 l.m. 81.
27 A szocializmus útja, 126.
28 Vö.: „A reformizmus megőrizte ugyan a marxi frazeológiát, de az elmélet és gyakorlat viszonyát illetőleg visszaesést jelentett a Marx előtti színvonalra. Ugyanakkor a reformista korszak bér- és választójogi harcai vitathatatlanul osztályharcok”. (Előszó Marx és Engels válogatott tanulmányainak I-II. kötetéhez, 20.)
29 A szocializmus útja, 153.
30 l. m. 82.
31 l.m. 83.
32 l.m. 53.
33 l.m.161.
34 Justus Pál: Mi a fasizmus? Szocializmus, 1945/1, 35.
35 A szocializmus útja, 63.
36 l.m.84.
37 l.m.61.
38 Justus Göbbelst idézi: „A munkásoknak a termelés újramegindításának e hónapjaiban jórészt olyan bérekkel kellett beérniök, amelyek nem voltak elegendők a népünk magas kultúrfokának megfelelő életszínvonal fenntartására. Páratlan hősiességgel vetették alá magukat e feladatnak.” (I. m. 56)
39 l.m. 60-61.
40 l.m.151.
41 l.m.161.
42 Két világ határán – Kapitalizmus vagy szocializmus, 5.
43 Justus Pál: Szocialista politika. Szocializmus, 1946/10-11, 419.
44 l.m. 408.
45 Justus Pál: „Valóság”. Szocializmus, 1946/1-2, 78.
46 Justus Pál: Demokrácia és szocializmus. Szocializmus, 1946/3-4,103.
47 Rosenberg különbséget tesz az állam oligarchikus és demokratikus formája között: az előbbiben egy hatalmi csoport, az utóbbiban valamilyen tömegmozgalom van uralmon. Elhatárolja továbbá egymástól a szocialista és a polgári demokráciát. „A szocialista demokrácia – írja – a tömegek önkormányzatának megvalósítására törekszik, e célból a társadalmilag fontos termelőeszközöket a közösség kezébe akarja juttatni.” A polgári demokráciának több változatát különbözteti meg. 1. Szociális demokrácia: a magántulajdon fenntartása mellett akarja megvalósítani a dolgozó tömegek politikai hatalmát (ide sorolódik Lenin elmélete a munkás-paraszt demokratikus diktatúráról, illetve Robespierre és Jefferson korának gyakorlata). 2. Imperialista demokrácia: nagyhatalmi politikával akarja megteremteni a munkások és munkáltatók közötti ellentét megszüntetésének eszközeit. 3. Liberális demokrácia a szabadversenyben látja az osztálybéke létrehozásának útját. 4. Gyarmati demokrácia egyes tengeren túli országokban a nagy szabad földterületek lehetővé teszik az osztályok megegyezését. A polgári demokrácia 2-4. típusa tehát elveti az osztályharcot: a munkáltatók és dolgozók közötti ellentét kiegyenlítésére, kompromisszum létrehozására törekszik.
48 Demokrácia és szocializmus, 104.
49 l.m. 106.
50 I.m.105.
51 Uo.
52 Justus Pál: A kapitalizmus kialakulása. Budapest [1947], 9.
53 Szocialista politika, 410.
54 Justus Pál: „Társadalmi Szemle”. Szocializmus, 1946/3-4,177.
55 Justus Pál: „Társadalmi Szemle”. Szocializmus, 1946/1 -2,76.
Forrás:http://www.eszmelet.hu/index.php?act=search&lang=HU&PHPSESSID=fa94aebb2e0f32c6dccfbc7b08be756e#toc1
0 comments on “TÜTŐ LÁSZLÓ – EGY RADIKÁLIS SZOCIÁLDEMOKRATA. ADALÉKOK JUSTUS PÁL GONDOKODÓI PORTRÉJÁHOZ”Add yours →