2014. 02. 25.
MARÓTHY JÁNOS – ZENE, AVANTGARDE, BALOLDAL
2014.02.25
Az „avantgarde” és a „baloldal” közt nem kell fáradságosan kapcsolatot keresnünk: Lenin eredeti szövege avantgarde-nak nevezi a proletár élcsapatot, a tizes-húszas évek művészeti újítói pedig baloldalnak tartják magukat – persze anélkül, hogy Lenin okvetlenül lelkesedett volna a művészeti újításokért, a művészeti újítók pedig okvetlenül elfogadták volna a „baloldal” társadalmi-forradalmi értelmezését.
Az elnevezések formai azonossága mögött mégis mélyebb tartalmi összefüggés van. A művészet forradalmárai ugyan elsősorban koruk hivatalosan elfogadott, uralkodó, „akadémikus” művészeti normáinak üzentek hadat, de ezek mögött föl kellett ismerniük azt az egész társadalmi intézményrendszert, amely e normákat fenntartja és működteti, sőt azokat az emberi viszonyokat, amelyek ember és művészet kapcsolatát eleve meghatározzák, behatárolják, csatornázzák. így a közvetlen szakmai célkitűzésnek („a dúr-moll rendszer meghaladása”, „a monocentrikus perspektíva elvetése”, „a dobozszínpad elutasítása” stb. stb.) a dolgok logikája szerint kellett elvezetnie a társadalombírálat ilyen vagy olyan mértékéig – vagy éppen valamiféle társadalmi jövőképig, ahol a művészet számára kedvezőbb lehetőségek nyílnak.
Míg a korábbi zenekorszakok az emberek együttműködésére, a közvetlen emberi kapcsolatokra épültek, a polgári kor az elkülönült egyed létformájának megfelelő zenét hozott létre. Ez az egyed, érezze bár magát kiszolgáltatottnak vagy diadalmasnak, közvetlen tapasztalatait a saját házatájáról szerzi, míg átfogóbb viszonyai csupán a „haza”, az „emberiség”, az „Isten” elvontságában jelennek meg, valamilyen fennkölt „fő- és államügyek” (Schiller) formájában. Innen adódik a bourgeois és a citoyen, a „polgári” és a „honpolgári” egymást kiegészítő, már Marx korai írásaiban megfogalmazott ellentétpárja. Nos, eszerint olyan zenére volt szükség, amely privát-személyes fogyasztásra alkalmas, egyedül megvalósítható, mégis valamilyen „kukucskáló doboz” formájában a világot hozza be, vagy látszik behozni, a polgár otthonába. Ezért lett a dalforma a polgári zenei szerkezetek alapja; ezért jöttek divatba már a 16. századtól az automatizált hanglétrehozású billentyűs hangszerek. Az Otthon a szilárd támaszpont, az „alaphang”, hogy aztán a polgár, a vándorlás kisebb-nagyobb izgalmai után, ide térjen vissza. így szükségessé vált az alaphang és az alaphangnem megerősítése, s a formai visszatérés, a megnyugtató lekerekítés, a feszültségek föloldása. (Vö. happy end; Wilhelm Meister színigazgatója még a Hamletét is happyendesíteni akarta, mert „a közönség nagyon örülne”, ha a főhős nem halna meg, s „aki a pénzt hozza”, annak az igényei mérvadóak.)
Ez a „zeneesztétikai” nézőpont szorosan összefügg tehát a „zeneszociológiaival”: a zene társadalmi létformáinak átalakulásával. A saját magunk által létrehozható zene helyére fokozatosan a megvásárolható zene lép.
Hat csődöd ha vehetek én,
Nem enyém minden erejük?
Huszonnégy láb mind az enyém,
És büszkén vágtatok velük
– idézi Marx Goethe Faustjából. A zeneáru fő haszonélvezői előbb (a könyvnyomtatást hamar követő kottanyomtatás feltalálásával) még a zeneműkiadók voltak, s ez föltételezte a fogyasztónál legalábbis a kottaolvasás, az éneklés és a hangszerjátszás képességét; de a 17. században megvalósul a nyilvános operaház, a 18.-ban pedig a nyilvános hangverseny intézménye, s itt már pénzért vásárolhatod meg a zenei előadók képességét; mindez, az automatizálás különböző fokozatain át (a zenélő órától a gépzongoráig) vezet a „hanghordozók forradalmához” (fonográf-gramofon-magnetofon-kazettás magnetofon-CD lejátszó stb; a rádió-tévé-videó sorról már nem is beszélve). Ez azt jelenti, hogy most már a hangzó végterméket vásárolhatod meg, s ehhez elég, ha gombot tudsz benyomni. így az „elektro-muzikális iparok” révén a zene napjainkra már olyan üzletté vált, amelyben a tőkecentralizáció még az olajiparét is meghaladja. Ennek megfelelően erősödnek a muzsikusok panaszai a zenei tömegtermelés nyomásáról, és követelnek legalábbis „piackorrekciót” a művészi értelemben vett zene puszta fennmaradása érdekében.
Ilyen körülmények közt indultak meg – már jó egy évszázada – a zenei „forradalmak”: a maga művészetét komolyan vevő művésznek, tetszik vagy nem, a saját szőkébb szakmai tapasztalatai alapján is „baloldalivá” kell válnia – legyen bármilyen ismerete és véleménye az átfogóbb társadalmi összefüggésekről.
E zenei forradalmak egyidejűleg irányultak a zene adott formái és társadalmi létfeltételei ellen. Miközben Debussy, Sztravinszkij vagy Bartók („a kutatást tisztán zenei szempontból kiindulva kezdtem” – írja az utóbbi) fölfedezték a hangrendszerek, harmóniák, ritmusok, formák polgárin túli lehetőségeit, az „összehasonlító zenetudomány” (Ellis, Hornbostel, Sachs) az Európán kívüli zenekultúrák elemzése során, a zeneszociológia pedig (Besseler) a hangzásideálok történeti „relativitásának” a fölismerése révén jut el hasonló tanulságokhoz. A zenepedagógia már a századfordulón, Jaques-Dalcroze-tól kezdve kísérletezett bámulatos eredményeket fölmutatva, olyan módszerekkel, amelyek a passzív begyakorláson, betanuláson túlmenve, az emberek kreatív képességeinek fejlesztését célzó, közös-együtt- működő, a testmozgással-tánccal-gesztussal összekapcsolt, rögtönzésre is lehetőséget nyújtó, amatőrök előtt is távlatokat nyitó zenélési formákra épültek.
De itt fölmerül egy fogas kérdés. A „baloldal”, a szó teljesebb értelmében, magában foglalja azt a fölismerést, hogy a dolgok megváltoztatása nem pusztán lelkes művészek, tudósok, pedagógusok ügye, hanem az emberiség többségének is érdeke, közte azoké, akik a tőkés viszonyok nyomását, elidegenítő természetét nem egyszerűen a párizsi zeneműkiadók vagy az amerikai hanglemezgyárosok teljhatalmán keresztül, hanem egyetemes létfeltételeikben érzékelik. Nemcsak avantgardista zenedarabodat nem adják ki. Éhen is halhatsz. (Noha Derkovits is szó szerint éhen- halt.)
Elméletileg a dolog egyszerűnek látszik. A kapitalizmus mindenütt közösséget rombol – kivéve a proletariátust, ahol éppen ellenkezőleg: közösséget teremt. Ez magyarázza akár a „munkásfolklór” létrejöttét. (Míg a hagyományos népdalkutatás a parasztságra összpontosult, s a paraszti közösségek bomlásával növekedtek panaszai a népzene pusztulásáról, az utóbbi évtizedek kutatói – köztük Lloyd, Lomax, Steinitz, Karbusicky – ezzel egyidejű folyamatként fedezték föl az „ipari népzenében” megjelenő „folklorisztikus ellenlökéseket”.) A tömeges proletarizálódás persze nem egyszerűen a hagyományos folklór folytatásához, hanem ennél sokkal radikálisabb fejleményekhez vezet nagy nemzetközi kohóiban (elsősorban az amerikai földrészen), miközben a magyar parasztot is „fekete gőzösök” röpítik „hej, de magas” gyárkémények tövébe, „iszonyú mély sahtákba”, vagy tengeren „hánykolódó” hajók a „klevelandi vasgyárba”. A folklorisztikus minőség a populáris zeneipar sémáit magába emésztve születik újjá egy olyan új zeneiségben, amely néhol meglepő párhuzamokat mutat az avantgarde zene variatív dallamképzésével, politonális-poliritmikus kifejezésmódjával. Ettől fogva, a jazztől a rockig, a kommerciális zene is mintegy kétütemű motorként működik, folklorisztikus ellenlökésekkel és azok vissza-integrálásávai a zeneáru újabb és újabb divathullámaiba.
Ez így túlságosan is egyszerű volna. Bonyolítja a dolgot, hogy a munkás is elsősorban a maga és családja fenntartásáért fáradozik, két deci fröccsei becsüli magát, és hajlamos kispolgári álmokban feledést keresni. A dalegyletekben kidagadó nyakizmokkal fújta Demény atya Pum-pum szerenádját, s a kocsmából hazajövet a Schneider Fánit énekelte. Csak kemény tapasztalatok tanítják meg a kollektív cselekvésre:
Isten verje meg a sztrájknak törőit –
habár ott is a vackon a gverök rí.
A történeti példák azt bizonyítják, hogy a forradalmi föllendülések idején a munkástudat politikai erősödése egyidejű a kispolgáriság kulturális oldalainak leküzdésével, a „nagy kultúra” iránti vágy erősbödésével – akár már a múlt századi chartizmustól kezdve, amely egyben az angol munkás kórusmozgalom születésének az időszaka volt (a számukra kialakított tonic sol-fa method segítségévei még Händel Messiásét is énekelték!).
Századunkban a politikai és zenei „avantgarde”, vagy – ha úgy tetszik – a zenei és politikai „baloldal” közti párhuzamok nem pusztán elvi rokonságot jelentenek, hanem gyakorlati kapcsolatok sorozatát is létrehozzák. Ha a maga területét forradalmasító művész lehetséges társadalmi bázisát keresi, kézenfekvőén adódik számára az az emberi közösség, amely éppúgy a dolgok megváltoztatásában, egy polgárin túli kapcsolatrendszer kialakításában érdekelt. Így jött létre az Október körüli években az orosz forradalomnak elkötelezett avantgarde művészet, amelynek a filmben (Eizenstein), színházban (Meyerhold), irodalomban (Majakovszkij), építészetben (Tatlin), festészetben (Malevics), sőt az ipari formatervezésben (Rodcsenko) megvalósított újításai az egész évszázad művészetére kihatottak, s periodikus újrafölfedezéseik máig tartanak. Vezető gondolatuk, hogy a „földhözragadt élet” és a „fennkölt művészet” közti polgári szakadást fölszámolva, meg kell teremteni a köznapokat is átható, az emberegészt kiteljesítő művészetet – s ebben méltó zenésztársuk (nemcsak elvileg, hanem közvetlen munkatársként is) a fiatal Sosztakovics.
A zeneművészek és a munkások oldaláról is érdekes dolog megfigyelni azt a fokozatos átalakulást, amely az elvi rokonságtól a gyakorlati kapcsolatok kiépüléséig vezet. A századelő német-osztrák zenei avantgarde-jában kétségkívül Schönberg irányzatának (s nevezetes dodekafon – „tizenkéthangú” – rendszerének) volt a legmesszebbmenő, századunk második felében erőteljesen megújult hatása. Nos, a legtöbbre tartott Schönberg-tanítványok közül Anton Webern munkáskórust vezetett (Eisler forradalmi munkásmozgalmi darabjait is betanítva), maga Hanns Eisler pedig, a 20-as évek második felétől, Bertolt Brecht elválaszthatatlan társaként, már a munkásmozgalomnak közvetlenül elkötelezett művésszé vált. Ha az „elkötelezettséget” valaki rossz ízű fogalomnak tartja mint a művészi szabadság korlátozóját, gondolja meg, hogy a polgári társadalom művésze kényszerűen elkötelezett a zeneműkiadó, hangversenyrendező, műkereskedő stb. cégeknek, s rajtuk keresztül a Berlioz által szidott „rövidárus hölgyek és urak” polgári-konzervatív közönségének – ha azt akarja, hogy művészete nyilvánosságra jusson.
Ehhez képest a forradalmi munkásmozgalom, szerencsés időszakában és szerencsés színhelyein, valódi alternatívát kínált a maga új, színjátszó-, tánc- és énekes-zenés önművelési formáival. Ilyen volt a helyzet a húszas-harmincas évek fordulójának Berlinjében, ahol pl. Eisler-Brecht oratóriumának, A rendszabálynak a betanulása és előadása a munkások tömegeit mozgósító társadalmi eseménnyé vált. Hasonló inspirációt adhatott a polgári „hangversenyüzemen” kívül visszhangot kereső művésznek ugyanebben az időben a magyar munkásmozgalom, a 100% körüli szellemi irányzataival. A Zenekakadémiát frissen elvégzett Szabó Ferenc, akit az 1927-31 közti évek zenekritikája a legtehetségesebb Kodály-növendékként tartott számon, vonósnégyesek és szonáták írása közben figyelt föl a forradalmi munkásokkal létesített kapcsolat új művészi lehetőségeire. Ez nem lemondást, hanem új kiteljesedést hozott zenéjében: a munkáskórusnak írt művek tapasztalata érlelte meg legnagyobb nemzetközi sikerét: az 1931-ben a Modern Zene Nemzetközi Társasága londoni díszhangversenyén bemutatott Farkasok dalát.
A művész és a társadalom közti kapcsolatnak ezt az új csatornáját kétféléi is ásták. Az Új Március 1928. októberi száma joggal írhatta, hogy „egy egész nagy, fiatal munkásréteg van, mely a bürokrata gyámkodás és ellenőrzés alól kivonta magát, mely – ha egyelőre csak a kultúra területén is –, de szembeszállt a szociáldemokrata bürokrácia egész politikájával”.
Amikor Szabó Ferenc 1928-ban átvette az AMSZ (Alkolholellenes Munkás Szövetség) kórusának vezetését, olyan átalakulás kezdődött itt, amely a hagyományos „dalegyletek” egész fölfogását, életvitelét fokozatosan átalakítva jutott el az „avantgarde” művészet befogadásáig. Akár napi tizenkét órát dolgozó munkások a modern zene, mozdulatművészet fogékony művelőivé váltak, színházba jártak és József Attila szemináriumain vettek részt.
Igaz, hogy az ilyen kivételes időszakokat nagy visszaesések követhették. A Szovjetunióban a sztálini konzervatív reakció idején a művészet (Karginov Rodcsenko-könyvének szavaival) „visszatért a régi kerékvágásba”, és még a plakátokon is „újra megjelentek a női fejecskék és virágocskák”. Az alig néhány éve még az egész világot bámulatba ejtő orosz művészet (Prokofjev „bolsevik balettjától” az 1925-ös párizsi világkiállítás Rodcsenko tervezte orosz pavilonjáig) a 30-as évek új fejleményeivel Siqueirost már inkább „a századeleji jenki reklámrealizmusra” emlékezteti. Bulgakov moszkvai utcaképe: a nyitott ablakokon át vezetékes rádiókból mindenünnen ugyanaz a típusvalcer szól. A valamikori forradalmi szellem a bensőségbe menekül. Rodcsenko fotó- riporter lesz, Tatlin díszlettervező, Meyerhold lágerban hal meg. Egyidejűleg az avantgarde és a munkás kulturális mozgalom nagy német- országi találkozását is szétveri a történelem vihara, az avantgarde-ot a fasizmus „elfajult művészetté” nyilvánítja, a német szellem legjobbjai emigrációba kényszerülnek.
ki kéri tőled számon az életed,
s e költeményt itt, hogy töredék maradt?
Tudd hát! egyetlen jaj se hangzik,
sirba se tesznek, a völgy se ringat,
szétszór a szél és – mégis a sziklaszál
ha nem ma, – holnap visszadalolja majd,
mit néki mondok és megértik
nagyranövő fiak és leányok.
Radnóti „Nyugtalan órán” fölmerült „mégis”-e igazolódott a történelemben. Az avantgarde és a baloldali társadalmi mozgalmak húszas évekbeli nagy találkozása megfelelt a dolgok logikájának, s ezért elpusztíthatatlan eredményeket hozott. Az élve eltemetett megifjodva kelt ki sírjából az ötvenes évek olasz film- művészetében, a hatvanas évek zenei avantgarde-jában, tömegmozgalomként pedig a „második népzene-újjászületésben”. A világvárosokban az ötvenes évek végétől egymást követik az újrafölfedezett orosz művészetnek szentelt kiállítások, könyvek színházi és zenei újrabemutatók. Brecht és Eisler reneszánszát éli. Mindez csöppet sem nosztalgia, hanem új aktualitás, a hatvanas-hetvenes évek forradalmi hullámában újjászületett avantgarde ihletője. Luigi Nononak, a kor egyik zenei vezéralakjának az interjút készítő Várnai Péter fölteszi a kérdést: „Mindaz, amiről eddig beszélt, egy bizonyos szempontból nem mai, hanem fél évszázaddal korábbi. Nos, mondhatjuk-e, hogy a mai továbbfejlődés egyik útja a 20-as évek elképzeléseihez való kapcsolódás? Mondhatjuk-e, hogy a 20-as évek stílusa, koncepciója ma ismét időszerű?”
Nono válasza: „Szerintem a 20-as évekhez való kapcsolódásnak nemcsak ez a jelentősége. Ha megismerjük az akkori elképzeléseket és tendenciákat, történelmi hiányt szüntetünk meg, űrt töltünk be. A 20-as éveket egész Európában ignorálták vagy elpusztították; elavultnak vagy éppenséggel polgárinak, kapitalistának tartották. Szerintem nagyon fontos ez a történelmi tisztázás, az akkori dolgoknak ez az újra-megismerése; de éppolyan fontos, hogy mindezt a mai helyzetbe, mai lehetőségeink közé és mai technikánk világába vetítsük át…”
A hatvanas-hetvenes évek zenei avantgarde-jának baloldali politikai elkötelezettsége nem pusztán tematikailag nyilvánul meg, hanem abban a törekvésben is, hogy a polgári zeneipar közönségén túli társadalmi bázist keressenek. Cornelius Cardew, Frederic Rzewski, Christian Wolff a zeneművelés és – befogadás interaktív formáit, az improvizáció, az amatőr részvétel új lehetőségeit kutatják; Hans-Werner Henze a protest song művelőivel keres kapcsolatot; Nono a hangtechnika új lehetőségeit fölhasználva alkot zenei formákat a genovai munkásokkal, venezuelai partizánokkal, forradalmi párizsi diákokkal kiépített személyes-emberi kapcsolatainak élményeiből és hangzó dokumentumaiból. A hetvenes évek nagy baloldali előretörésének talaján születik olasz földön a Musica/Realta mozgalom, amelyben élvonalbeli olasz muzsikusok építenek ki közvetlen kapcsolatot munkásokkal. Maurizio Pollini, a világ egyik legnagyobb zongoraművésze játszik itt akár Schönberget is olasz munkásoknak, de nem hagyományos koncertformában, hanem elemezve-újrajátszva-megbeszélve. Az egész napi kimerítő munka után a résztvevők néha éjfélig is elvitatkoznak Schönberg művészetéről…
A második oldal is kezdeményező. A hatvanas években születik az a világszerte megerősödő mozgalom, amelyet folkloristák „második népzene-újjászületésnek” neveznek. Az „elsőtől” abban különbözik, hogy nem lelkes pedagógusok szervezik fentről, hanem spontán társadalmi mozgalmakban születik lentről. A tiltakozás már művészi alapállásában jelen van: nem a zeneipar kész termékeit akarja átvenni, hanem a saját dalait a saját hangján elénekelni és a saját gitárján kísérni. így a „gomb- nyomásos kultúra” mindent eldönteni látszó áradatával egyidejűleg születik újjá tömegméretekben a kreativitás. Emiatt is indokolt a protest song, a canción protesta, de a canzone nuova elnevezés is, ahol az újdonság és a tiltakozás egyszerre jellemzi a zenei formát és a baloldali elkötelezettségű emberi tartalmat, az USA polgárjogi és a vietnami háború elleni mozgalmaitól a latin-amerikai forradalmakon át a párizsi és torinói tüntetésekig, az angol és német békementektől a magyar baloldali-ellenzéki diákmozgalmakig.
Mindez a szűkebb politikai mozgalmaknál jóval messzebbre hatott. Többek közt olyan népdalkultuszhoz is vezetett, ahol az amatőrök meghaladták a profikat, amennyiben a papírízű iskolazenén túl fölfedezték a népéletet, a népzene hangzó teljességét, különleges hangzásmódjaival és sajátos hangszereivel. De közvetve a „rock-forradalomnak” is lökést adott, amennyiben ennek új hulláma a Merseyside (Liverpool és környéke) füstös ipari negyedeiből indult el.
Semmi meglepő nincs abban, hogy ezek a párhuzamok és közvetlen kapcsolódások „fönt” és „lent”, művészi és társadalmi értelemben vett avantgarde közt a legerősebben a forradalmi föllendülések időszakaiban jelennek meg. Végül is annak az emberi felszabadulási folyamatnak a része mindkettő, amely az elidegenedés megszüntetésére, az emberi alávetettség fölszámolására, az emberi képességek kiteljesítésére irányul – és amelyre korunk éppúgy reális lehetőséget kínál, mint ahogy az emberiség végpusztulására.
Forrás: http://ezredveg.vasaros.com/1994_05/94052#maja